Dansk startup klar til at indtage milliard-marked med investering

Smooff er et nyt alternativ til de mange rygestopprodukter, vi har hørt om før. Smooff er et rygestopsprogram helt uden medicin eller nikotinerstatning. Bag produktet står startup-virksomheden SmokeQuit. Med en seedinvestering fra Welfare Tech Invest er de klar til at gå benhårdt efter det enorme marked på mere end 1 milliard rygere. 

Smooff er et fuldt rygestopprogram, helt uden medicin eller nikotinerstatning. En pakke Smooff indeholder fire forskellige rygestopfiltre, der sættes på cigaretten. Hvert filter anvendes i 7 dage, hvorved indtagelsen af røg og nikotin trinvist nedtrappes. Efter 28 dage lægges smøgerne på hylden.

Solgt for 300.000 kr. på få måneder
Bag opfindelsen af filter-teknologien står ingeniør Torben Rasmussen, stifter af SmokeQuit. Han fik idéen til filtrene, som kunne gøre rygere røgfrie tilbage i 2008, og har siden testet produktet blandt andet i samarbejde med de danske apoteker. I 2015 blev produktet sat til salg i Danmark på smooff.dk. De har på nuværende tidspunkt solgt over 1000 produkter og genereret over 300.000 kr. i omsætning på ganske få måneder. Dette salg har fundet sted udelukkende ved salg i Danmark og eksklusivt via deres webshop.

SmokeQuit har allerede bevist deres koncept og skal nu med deres seedinvestering fra Welfare Tech Invest bevise deres ‘Proof of Business’. “Vi skal bruge investeringen til dels at lancere produktet i Danmark via vores webshop, men også fastholde det organiske salg fremadrettet,” fortæller Patrick Woolrych, Head of Marketing hos SmokeQuit.

50% af brugerne venter lige om hjørnet
SmokeQuit satser på at bruge ressourcerne på digital markedsføring på sociale medier og Google frem mod udgangen af 2015, hvor 50% af alle rygestop i Danmark finder sted. “Her vil der blive lagt mange ressourcer, for at kunne tage kampen op mod markedets tungere spillere,” forklarer Patrick Woolrych.

Investeringen fra Welfare Tech Invest skal desuden bruges på at teste produktets efterspørgsel i udlandet. Smooff bliver lanceret på det engelske marked i November. “Ligesom Danmark, er Storbritannien også langt fremme hvad e-commerce angår, og vi tror bestemt at vores nuværende online-strategi vil ‘bære frugt’ på dette marked,” siger Patrick Woolrych. SmokeQuit samarbejder også med Væksthuset og Udenrigsministeriet, hvor de netop nu er i gang med en partner-screening af det engelske marked.
Et marked på 1 milliard brugere
På baggrund af SmokeQuit’s succes med online salget af deres produkt, tror de på et samarbejde med både danske og udenlandske partnere, er vejen frem. Markedet for rygestop har nærmest uanet potentiale, da der er mere end 1 milliard rygere på globalt plan.
“Kigger man på markedet for rygestop, ser vi et enormt potentiale. Så snart vi har bevist casen, vil vi gå ud og erobre de store markeder,« siger Søren Lottrup, bestyrelsesformand i SmokeQuit og partner i Accelerace.
SmokeQuit har senest lanceret et nyt produkt ‘Smooff Rygereduktion’, som henvender sig til brugere, der ønsker at reducere deres rygning, før de påbegynder deres rygestop.

Skrevet af

Læs også

Top