Ung serie-iværksætter har succes med internationalt arbejdsmiljø

kristofferhjerrild

Iværksætteren Kristoffer Hjerrild, som blandt andet driver magentoxperten.dk og winkwink.dk har stor succes med det, han selv kalder fremtidens arbejdsplads, hvor over 75% af de ansatte er ikke-danskere.

25-årige Kristoffer Hjerrild, der til dagligt driver webshoppen winkwink.dk og konsulentplatformen magentoxperten.dk, har alene i 2015 ansat 8 medarbejdere med en anden nationalitet end dansk. Til sammenligning har han kun ansat 1 medarbejder med et dansk pas.

For Kristoffer Hjerrild er fremtidens arbejdsplads nemlig engelsksproget og international, og han har ingen planer om at stoppe udviklingen lige foreløbigt. På sigt ser han gerne sine virksomheder bestående af minimum 50% ikke danskere.

Tilfældigheder åbnede hans øjne for nye muligheder
Det var ved et tilfælde, at Kristoffer Hjerrild fik øjnene op for at ansætte udenlandsk arbejdskraft. Han manglede en programmør til sit webbureau og faldt tilfældigvis over den perfekte kandidat til en jobsamtale. Han var fra Litauen og viste et enormt engagement.

Kristoffer Hjerrild ansatte ham på stedet, og herefter tog det fart med en tysker, en franskmand, en rumæner, en svensker og så videre.

“I dag er vi 14 medarbejde, hvoraf 11 af dem er ikke-danskere, og det primære sprog er engelsk. Det har været den bedste beslutning, vi har truffet i virksomhedens levetid,” fortæller Kristoffer Hjerrild.

Han mener, at 11 kulturer tænker bedre end 1, og at alsidighed er vigtigt for et sundt arbejdsmiljø. En anden ting er arbejdsmoralen, som han oplever er større hos udenlandsk arbejdskraft.

“Vores oplevelse er, at vi får mere engagere medarbejdere med en højere arbejdsmoral, når vi ansætter udenlandsk arbejdskraft. Ikke for at sige at danskere har en dårlig arbejdsmoral, men min oplevelse er, at danskere er sværere at få til at give de ekstra 10 procent. De gør lige præcis det, der er forventet af dem, men så heller ikke mere – aldrig det ekstraordinære,” siger han og fortsætter:

“De udenlandske medarbejdere derimod har lyst til at gå det ekstra stykke og udvise større fleksibilitet, hvis der er noget, der haster – så er de villige til blive lidt længere eller arbejde lidt ekstra. Nu vil jeg selvfølgelig ikke skære alle danskere over en kam – der er selvfølglig mange danskere, der også vil gå den ekstra mil – men overordnet set er det min oplevelse,” forklarer Kristoffer Hjerrild.

Han erkender dog, at der også er udfordringer ved det internationale setup.

Han nævner eksempelvis servicefag, hvor primært sproget, men også kulturelle forskelle kan være en barriere i forbindelse med kundeservice – noget der kan føre til misforståelser. Men han understreger, at det er en mindre ulempe set i forhold til de mange fordele ved udenlandsk arbejdskraft.

Danske virksomheder går glip af høj arbejdsmoral og viden
Kristoffer Hjerrild vil derfor opfordre andre danske virksomheder til at være mere åbne overfor udlændinge, når de leder efter nye ansatte. Ikke fordi han vil have dem til at vælge udlændinge frem for danskere, men fordi han ønsker, at de skal få øjnene op for muligheden og de gode kompetencer, som han mener, at de vælger fra.

Det er nemlig Kristoffer Hjerrilds oplevelse, at mange virksomheder slet ikke overvejer at ansætte udenlandsk arbejdskraft og ligefrem vælger det fra bevidst.

“Jeg har oplevet, at andre virksomheder, når de skal lede efter arbejdskraft, foretrækker at ansætte danskere og slet ikke overvejer at ansætte en fra udlandet. Og det er en skam, når der jo faktisk er rigtig mange dygtige udenlandske studerende i landet med lange uddannelser og super gode kompetencer, som mangler et arbejde, og som virksomhederne i Danmark kunne drage stor nytte af,” siger Kristoffer Hjerrild og tilføjer:

“Som sagt er det ikke en opfordring til at stoppe med at ansætte danskere til fordel for udenlandsk arbejdskraft. Det er blot en påmindelse om, at alternativet er lige så godt, og at de faktisk går glip af rigtig kompetent arbejdskraft ved at søge udenom ikke-dansk arbejdskraft,” afslutter han.

Læs også

2 kommentar

  1. Pingback: Stærk vækst i svensk e-handel gør markedet attraktivt for danskere - Trendsonline.dk

Top