Svenske King opkøbt for 40 milliarder kroner

candy crush trendsonline

Den svenske virksomhed King, der star bag spilsuccesen Candy Crush, er netop blevet opkøbt af spilgiganten Activision Blizzard. King blev solgt rekordhøje 40 milliarder kroner.

Det er spilvirksomheden Activision Blizzard, der står bag spil som In Call of Duty og World of Warcraft, der har opkøbt svenske King. Activision har meddelt, at King vil fortsætte med at fungere som en selvstændig enhed, og at alle 1600 ansatte vil beholde deres job.

King blev børsnoteret i 2014. I tredje kvartal i år havde King allerede 474 millioner månedlige aktive brugere. Activision Blizzards erhvervelse af King bringer Actvisions antal af aktive brugere op over 500 millioner. Det placerer spilgiganten stærkt på både det hardcore og det casual spil marked.

“De kombinerede indtægter og overskud skal solidere vores position som det største, mest profitrentable selskab i interaktiv underholdning. Med et globalt netværk på mere end en halv milliard månedlige aktive brugere vil vi udnytte vores potentiale for at nå målgrupper rundt om i verden på enheder af ​​brugernes eget valg. Det bliver muligt for os at levere fantastiske spil til et endnu større publikum end nogensinde før,” udtaler Bobby Kotick, CEO ved Activision Blizzard, i en pressemeddelelse.

Ikke kun stifterne af King, men også de aktionærer, der har investeret i virksomheden, da den blev børsnoteret i 2014, kan helt sikkert være glade for dagens tilbud, hvor Activision Blizzard har indvilget i at betale 121,8 kroner per aktie, hvilket er 20 procent over Kings lukkekurs d. 30. oktober 2015.

En lukrativ investering
Mens King er en lukrativ investering, der genererede omkring 9 milliarder kroner i omsætning i 2014 alene, så kom Activision Blizzards overtagelse af King som lidt af en overraskelse for mange. Men med Kings indtjening i andet kvartal af 2015 på 3,6 milliarder kroner, forekommer investeringen fornuftig og signalerer ganske tydeligt, at den tidligere PC- og konsolbaserede spilvirksomhed Activision Blizzard ønsker at være en del af den mobile verden.

Riccardo Zacconi, CEO ved King, var naturligvis glad for købet og havde følgende at sige om salget:

“Vi er glade for at være på vej ind i samarbejdet med Activision Blizzard. Siden 2003 har vi opbygget et af ​​de største netværk på mobil og Facebook med 474 millioner månedlige aktive brugere i tredje kvartal 2015, og vores dygtige team har skabt nogle af de mest succesfulde mobile spil franchises. Vi mener, at overtagelsen vil positionere os meget godt i forhold til den næste fase i vores virksomheds udvikling og vil bringe klare fordele til vores spillere og medarbejdere.”

Læs også

Top