Søg midler til din socialøkonomiske virksomhed

Har du en socialøkonomisk virksomhed og ønsker du at hjælpe nogle af landets mest udsatte grupper? Så kan du indtil udgangen af 2015 søge midler fra en satspulje, der er særligt rettet mod en indsats på beskæftigelsesområdet.

Det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der administrerer en satspulje 2,5 millioner kroner, som kan søges af private socialøkonomiske virksomheder, der gør en indsats for at fremme sociale og samfundsgavnlige formål særligt på beskæftigelsesområdet. Sidder med du en idé til en socialøkonomisk virksomhed, eller gør du måske allerede en forskel for udsatte mennesker – se hvordan du kan søge midler fra satspuljen her.

Målet er at få flere borgere med enten fysiske eller psykiske vanskeligheder i arbejde. Det kan være eksempelvis være personer godkendt til fleksjob, førtidspensionister, hjemløse, misbrugere eller udsatte kontanthjælpsmodtagere.

Velgørende virksomheder
Både store og små virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at involvere sit brand i velgørenhed, og det giver særlig god mening, når man kan finde et forbindelsesled mellem sin virksomhed og den organisation, man vælger at støtte.

En repræsentant for Lundbeckfonden fortæller om deres oplevelse med Charity Bakery’s velgørende kager: “Vi valgte at støtte Alzheimerforeningen, da det er en god sag, der betyder noget for os. Alzheimers er et af de sygdomsområder, som vi producerer medicin til. Det vakte stor begejstring fra vores forskningsudvalg, der synes kagerne smagte endnu bedre, når de vidste, at der blev doneret penge til dette formål ved køb af kagerne.”

Jesper Gilling, indehaver af Tandlægerne Studiestræde, ser også det, at hans medarbejder engagerer sig frivilligt som en kompetencebyggende mulighed og som en måde at holde medarbejdere motiveret i deres arbejde.

“Min medarbejder Marie har et par gange været ude som frivillig og fortælle om uddannelsen til klinikassistent. Hun var meget engageret, og det er altid en fornøjelse at se sine medarbejdere være engagerede i deres opgaver. Det at det foregår i et andet regi, gør det ekstra interessant og giver muligheder for udvikling indenfor områder, som virksomheden ikke selv tilbyder. Derved opstår måske nye kompetencer, som kan anvendes internt på et andet tidspunkt,” fortæller Jesper Gilling.

Læs også: Help2help PILOT – Internetportal for frivilligt arbejde

Business-to-Business velgørenhed
Flere virksomheder i kontorfællesskabet Rocket Labs bygger på et socialøkonomisk grundlag. Blandt andre Help2help som formidler samarbejde mellem virksomheder, der gerne vil have, at deres medarbejdere engagerer sig i frivilligt arbejde og foreninger med behov for frivillige. Dette kaldes “corporate volunteering” og er en almindelig del af virksomheders strategi for social ansvarlighed (CSR) især i udenlandske virksomheder.

“CSR er et voksende konkurrenceparameter for dansk erhvervsliv, hvad enten det er en lille eller stor virksomhed. Virksomheder med et stærkt brand og godt image har lettere ved at tiltrække og fastholde deres medarbejdere såvel som kunder, og det er det, vi kan hjælpe dem med,” udtaler stifter af Help2help, Charlotte Winding.

Udover at være bindeled driver help2help en anmeldelses-og jobportal for frivilligt arbejde, som gør det lettere for danskerne at få indsigt i den frivillige verden og derved selv engagere sig.

Hos Charity Bakery har de valgt en lidt enklere tilgang. Her kan man bestille kage til møder, fødselsdage og lignende, og donere 20kr til en udvalgt organisation pr. kage.

Rasmus Egholm Thomsen, stifter af Charity Bakery, fortæller:

“Vi vil gerne bevise, at man sagtens kan drive en sund forretning og samtidig støtte op om de mennesker i vores samfund, som har allermest brug for det. Charity Bakery er et produkt med god karma, og så efterlader vores kager bare en ekstra god smag i munden,” fortæller kagefilantropen med et smil.

Læs også: Startup forener kageglæde med velgørenhed.

KPH – kontorfællesskab for bæredygtige startups
Kontorfællesskabet KPH huser startups, hvor fællesnævneren er kulturelle, sociale eller miljømæssige værdier. KPH blev lanceret i 2009 og holder til på Vesterbro, men det er ikke bare et almindeligt kontorfællesskab. KPH er mødestedet for iværksættere, som tror på en bæredygtig fremtid. Sammen og hver for sig arbejder de alle for at skabe værdi for fællesskabet.

”Første prioritet er at skabe innovative løsninger til gavn for samfundet, men selvfølgelig skal dette også bakkes op af en bæredygtig økonomi”, siger Anne Katrine Heje Larsen, stifter og CEO ved KPH.

Hos KPH er diversiteten blandt startups stor, og det er specielt gavnligt, når alle arbejder med samfundet som en af deres kerneværdier. Samtidig mener Anne Katrine Heje Larsen, at der er en naturlig sammenkobling mellem det sociale, miljøet og kulturen.

KPH danner ikke blot de fysiske rammer for samfundsorienterede startups. De står bag crowdfunding-platformen tagdel.dk, som fungerer som frivillighedens samlingspunkt, hvor alle kan bidrage til samskabelse og samfundsinnovation. KPH afholder også Social Bootcamp for startups med fokus på beskæftigelse af udsatte borgere.

 

 

Læs også

Top