NordicMade.org showcaser det nordiske startupmiljø

NordicMade.org samler indsatsen fra græsrødderne i det nordiske startupmiljø. Hashtag fællesskaberne er spiret frem over de seneste par år og er med til at forbedre øko-systemet for iværksætteri.

Formålet med NordicMade er at showcase det nordiske startup miljø. Selvom de nordiske lande kun repræsenterer mindre end 4% af den samlede europæiske befolkning, står de nordiske lande for hele 26% af exit virksomhederne set over de seneste fem år. Og når man måler på population, har de nordiske lande det højeste antal af milliard- dollars værdisatte selskaber, kun overgået af Silicon Valley.

#NordicMade – et stærkt startup miljø
Hvad er det, der gør det nordiske startupmiljø til noget særligt?

Det nordiske startup miljø er karakteriseret af det stærke bånd, der eksisterer mellem de nordiske lande. Inden for det nordiske startup miljø dukker løbende nye interessante startups op, tidligere iværksættere der indtager mentorrollen, nye venture kapital spillere, events, mødesteder og meget mere, der er med til at forme startup miljøet i Norden.

Blandt de nordiske succeshistorierne er Skype, Spotify, Zendesk og Candy Crush Saga. De stærke brands og virksomheder, der bliver skabt i de nordiske lande, er eksempler på at unge mennesker følger iværksætterdrømmen. Det danner præcedens for andre unge, der føler sig inspireret til at gøre det samme, og iværksætterånden er stærk hos universitetsstuderende, der har drømmen og viljen til at starte virksomheder op.

#Cphftw samler startup miljøet
NordicMade, drevet af Nordic Innovation, er en samling af NordicSUPstories fra #Helyes (Helsinki), #Silconfjord (Norge), #Cphftw (København), #sthlmtech (Stockholm) og #startupIceland (Island). Disse er nordiske hashtag communities, der er vokset frem over de sidste par år, og som arbejder for at styrke det nordiske startup øko-system.

#Cphftw er det Københavnske hashtag community, og er et samlingsted for danske og herunder københavnske startups.

Det hele startede en kold december aften i 2013, hvor omkring 70 mennesker samledes i Gjeddes Gaard i København og stiftede det officielle hashtag for Københavns og faktisk hele Danmarks startupmiljø. #Cphftw var en realitet. Med Stockholms initiativ #sthlmtech som forbillede var visionen, at #Cphftw skulle samle startup miljøet og fremme stoltheden over at være et startup og at være en del af startup-økosystemet.

Et fælles startup miljø i København har blandt andet til formål at skabe rammen om et sted, hvor folk kan lære hinanden at kende og hjælpe hinanden. Derudover er det også et sted, hvor en fælles agenda opstår, og hvor man lægger vægt på vigtigheden af et fællesskab, som man kan showcase overfor omverdenen – blandt andet for at tiltrække investorer.

Martin von Haller Grønbæk var en del af den ukendte gruppe af initiativtagere bag #Cphftw, og han har påtaget sig opgaven at varetage CPHFTW brandet, indtil der besluttes på initiativets endelige placering. Han er advokat og har rødder langt ned i dansk startuphistorie – helt tilbage til Araneum, et at de første danske internet firmaer, som han stiftede med Alexander Aghassipour, medstifter af Zendesk, der fornylig blev børsintroduceret i USA.

Han fortæller, at nogle af kræfterne bag #Cphftw er iværksætter Sebastion Schwemer, Reboot arrangør og Podio medstifter Thomas Madsen-Mygdal, Partner i Northcap Rasmus Bjerngaard og iværksætter Michael Reibel Boesen.

Læs også: Christoffer Malling er ny frontfigur for #CPHFTW

#AARsome skal hjælpe øko-systemet
Også Aarhus har fået deres eget hashtag #AARsome. Aarhus er kendt for startups såsom Just Eat, Trustpilot og Firmafon. Trods succesfulde Aarhusianske startups ønsker man at flere startups fra Aarhus bliver store internationale skalerbare brands.

Ideen til et Aarhusiansk hashtag kommer fra iværksætter Lasse Chor. Andre iværksættere står bag navnet “AARsome, og disse iværksættere har været en del af startup community i 10 år. Lasse Chor flyttede fra den nordlige del af Danmark til Aarhus, og i dag prøver han at forbinde investorer og startups i Aarhus.

Lasse Chor fortæller, at målet med #AARsome er at spille en rolle i at forbinde startup øko-systemet.

”Aarhus er et lille community, så det er vigtigt at arbejde sammen og favne alle parter i øko-systemet. Aarhus er så lille, at det ikke giver mening at konkurrere med København eller andre communities,” siger Lasse Chor. Han understreger:

“Jeg synes, det som #Cphftw gør er fantastisk, fordi det hjælper danske startups med at tiltrække investorer fra England og Silicon Valley. ”

Læs også: #AARsome a Danish Starup Community

Et lille marked begrænser ikke startups
Selvom Norden og andre europæiske lande ikke kan konkurrere med for eksempel USA målt på population og størrelse, betyder det ikke, at man skal holde sig tilbage for at starte virksomhed. Man skal således ikke se Norden som en begrænsning eller ulempe, når det gælder startup miljøet. Og netop succesfulde nordiske startups et eksempler herpå. Det ses også ud fra den interesse, som investorer viser nordiske startups. Blandt andet Nordamerika og Asien sætter penge i de nordiske startups, og flere af de nordiske exits ender i USA.

Slush 2015
Den 11. og 12. november løber dette års Slush af stablen. Det er et af nordens største startup- og investorevents, der har fokus på at styrke det nordiske samarbejde indenfor entreprenørskab.

Slush præsenterer i år en lang række inspirerende talere, der giver deres bud på fremtiden indenfor entreprenørskab. Gruppen af talere inkluderer blandt andet stifter af Skype og Atomico, Niklas Zennström, der starter Slush ud med et foredrag om, hvad det vil sige at være europæisk entreprenør, og hvilke muligheder det giver.

Foruden talere er eventet også et sted for networking, da det forventes, at Slush trækker 15.000 deltagende entreprenører og journalister til Helsinki.

Tilmelding og mere information kan findes via dette link.

Læs også: Kæmpe startup-event i Helsinki fokuserer på nordisk samarbejde

Skrevet af

Læs også

Top