Mads Bukholt: “Rocket Internet kickstartede min karriere”

madsbuk

Som 22-årig blev han headhuntet af internetvirksomheden Rocket Internet til at være en del af det team, der skulle starte deres hidtil største filial op i Australien. Nu 4 år senere efter både opstart af egen startup, jordomrejse som konsulent og andre relaterede jobs, er han tilbage i virksomheden, hvor de hele startede – som direktør for den hurtigst voksende virksomhed under Rocket Internet.

Mads Bukholt er lige stået af et fly fra München, da jeg møder ham. Han er tilbage i Danmark for at tale til en marketingskonference, afholde møder og besøge familie og venner, inden han om 5 dage rejser tilbage til München. Her er han netop blevet ansat som leder for Cuponation, den hurtigst voksende virksomhed i Rocket Internet, som netop er blevet lanceret i Danmark.

Efter 4 år, der både har budt på opstart af egen startup, jordomrejse som selvstændig konsulent og jobs i flere forskellige finansielle startups, er han således tilbage i virksomheden, hvor det hele startede. En virksomhed, der skønt et blakket ry i nogle kredse, ifølge ham selv, er grunden til, at han er nået dertil, hvor han er i dag.

Spottet til case competition i Singapore
Det hele startede for 4 år siden med en case competetion på CBS – en årlig begivenhed, hvor studerede fra hele verden konkurrerer mod hinanden om at løse virkelige forretningsopgaver for store internationale virksomheder. På det tidspunkt læste Mads Bukholt på sidste år af sin bachelor i International Business and Politics og arbejdede ved siden af som aktieanalytiker i Almindelig Brand.

Mads’ hold havde udarbejdet en case, om hvordan en shippingvirksomhed kunne blive mere konkurrencedygtig, og endte som en af de 4 finalister, der gik videre til semifinalen i Singapore. De vandt ikke. De blev nr. 2. Men en headhunter fra den tyske internetvirksomhed Rocket Internet havde spottet Mads under forløbet, og det skulle vise sig at blive skæbnesvangert for ham.

Da Mads havde færdiggjort sin bachelorgrad kom der således en besked fra Rocket Internet i hans mailbox. De tilbød ham et job på et år, hvor han skulle være en del af det team, der skulle starte deres nye virksomheder i Australien op – en af de største satsninger i Rocket regi på det tidspunkt.

”Det var helt vildt at få den mail,” fortæller Mads og smiler. ”Både at få muligheden for at flytte til den anden side af jorden og være med til at starte noget nyt op helt fra bunden; men også det faktum at de havde valgt mig. Jeg var virkelig overrasket. Og jeg var ikke et sekund i tvivl om, at selvfølgelig var det det, jeg skulle.”

8 dage senere sad han i et fly på vej til Australien.

En verden man ikke kan vende tilbage fra
Omvæltningen var massiv. Han skulle være med under alle faser af at starte en multimilliondollar virksomhed op og blev allerede fra første dag kastet ud i et hav af forskellige arbejdsopgaver, han aldrig havde prøvet kræfter med før. Opbygge teamet, forhandle løn, lave IT, sætte service og logistik op, kontakte forhandlere og meget mere. De første 4-5 måneder arbejdede han 6-7 dage om ugen, mellem 16-18 timer om dagen. Men på trods af alt det var han ikke et sekund i tvivl, om at han var havnet det rigtige sted.

”Det var en helt anden verden af træde ind i, og jeg arbejdede vanvittigt meget i starten. Men det var også en verden, der var så ufattelig spændende for mig, at jeg siden da aldrig rigtig har kunnet vende tilbage fra den,” fortæller Mads og fortsætter:

”I dag kan jeg også tydeligt se, hvor meget jeg fik ud af det korte jobforløb. Det at have startet sin karriere med at være en del af det team, der byggede nogle af de største virksomheder i RI’s historie op – og så i så ung en alder – det har givet mig en helt utrolig ballast, som jeg siden hen har været vanvittig glad for, og som jeg ved adskiller mig fra de fleste af dem, jeg normalt ville sammenligne mig med. Noget, som jeg tror, er ret unikt, og som jeg ikke tror, der er mulighed for ret mange andre steder end i RI.”

Opstart af egen virksomhed og beslutningen om at droppe ud
Efter et år var jobforløbet og visummet udløbet, og Mads vendte tilbage til Danmark for at færdiggøre sin kandidat. Han gik i gang, men efter mødet med den hektiske Rocket kultur og det praktiske arbejde havde han svært ved at omstille sig til det stillesiddende og teoritunge akademikerliv.

”Jeg kunne ikke koncentrere mig. Selvom motivationen var der, kunne jeg mærke, at jeg savnede det det aggressive kaosmiljø, som jeg havde levet under hele det forudgående år,” fortæller Mads.

Sammen med en tidligere kollega fra RI besluttede han derfor at starte virksomheden EduKarma sideløbende med studiet for at få afløb for sin energi og skabertrang. Men processen gav ham blot endnu mere lyst til at komme væk fra skolebøgerne.

Efter noget tid besluttede han sig derfor for at droppe ud af CBS og gå fuldtid på EduKarma.


Konsulentlivet
Under arbejdet med EduKarma var Mads blevet introduceret for muligheden for at have sin egen virksomhed og rejse og arbejde samtidig.

”Det var en eventyrlyst, som jeg havde behov for at få stillet på det her tidspunkt,” forklarer han.

Efter lanceringen af EduKarma valgte han derfor at trække sig fra projektet og rejse ud i verden som selvstændig konsulent. En god tid, hvor han selv var herre over, hvornår der skulle arbejdes, og hvornår der skulle slappes af.

”Som konsulent var jeg ikke afhængig af et fysisk kontor. Jeg var i stand til at arbejde udelukkende fra min computer. Og det gjorde, at jeg kunne rejse verden rundt, mens jeg lavede den her slags arbejde. Og så var jeg selv herre over min tid. Når det var dårligt vejr, arbejdede jeg, og når solen skinnede udforskede jeg. Det var en god tid,” fortæller Mads.

Men efter 1 år begyndte det at blive hverdag. Han savnede et kontor, en fast base at arbejde fra og han savnede kollegaer. Han besluttede derfor at tage et 10 måneders projekt hos en tysk finansiel virksomhed i Hamborg. Han skulle stå i spidsen for projektet med fokus på vækst og internationalisering.

Ringen sluttet

Da det 10 måneders projekt var slut, begyndte Mads at lede efter sin næste udfordring. Vækst og internationalisering, der havde været hans kerneområde indtil nu, synes han var spændende, men han havde ikke lyst til at gøre det til sit nicheområde. For sig selv og for den rolle, han ønsker i fremtiden, ville han gerne prøve at have et mere overordnet ansvar.

Han begyndte derfor at lede i Rocket Netværket og blev kort tid efter kontaktet om en stilling i München.

Han skulle være medstifter af den danske lancering af Cuponation og lede hele det nordiske team med ansvar for 30 mennesker, 4 markeder og et enormt millionbudget. Det takkede han ja til.

”Dét har været en enorm opgave. Men det er gået rigtigt godt indtil videre, og vi vækster enormt fra uge til uge, hvilket jo altid er dét, der driver værket,” fortæller han.

Fremadrettet har Mads visioner om at vækste Cuponation til at blive den markedsledende virksomhed i industrien i hele norden. Noget der involverer store samarbejdspartnere med mediehuse og gode forhold til størstedelen af de mest succesfulde virksomheder i e-commerce.

I forhold til hvad fremtiden vil bringe, tøver han et øjeblik, før han svarer.

”Det er svært at sige. Men det kommer vel til at handle om at drive, vækste og så selvfølgelig sparke røv i min virksomhed,” fortæller han afslutningsvis.

Læs også

Top