Herremode på nettet er populært

I Danmark er køb af tøj på nettet populært, og Foreningen for Dansk Internet Handel oplyser for første halvår af 2015, at 28 procent mænd købte tøj på nettet, mens 72 procent var kvinder.

En brancheanalyse for 2014 foretaget af Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) viser, at danskerne brugte omkring 5,8 milliard kroner på tøj, sko og smykker via e-handel. Det udgør blot 13 procent af tøjsalget herhjemme, som betyder, at de sidste 87 procent bliver solgt via fysiske butikker. Potentialet for at udvide netsalget er således enormt, men det er dog stadig langt de fleste, der vælger at købe deres tøj i de fysiske butikker.

Fordelingen af mænd og kvinder, der købte tøj på nettet i første halvår af 2015, er 28 procent mænd og 72 procent kvinder. Samme fordeling gjorde sig gældende for 2014. Det vil sige, at for hver gang tre kvinder køber tøj på nettet, så køber én mand tøj. Hos FDIH kan man på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvilken type tøj, der så bliver købt.

Mænd gider ikke ‘bøvlet’ med at matche tøj
Når det gælder omsætningen for herremode på nettet har FDIH ikke registret nogen stigning endnu, men man oplever, at tendensen indenfor herremode på nettet peger i retning af hjælp til personlig shopping. Henrik Theil, Chef for kommunikation og Public Affairs i FDIH, siger følgende om kategorien:

“Det er interessant at se, at tilbud til mænd på nettet ofte er koncentreret om hjælp til shopping for eksempel thecloakroom.dk, altså en form for personlig shopper. Der er i høj grad tale om tilbud til mænd, som gerne vil se ordentlige ud, men som ikke selv gider ‘bøvlet’ med at købe tøj og sætte sig ind i, hvad der passer sammen. Trenden ses også i udlandet,” forklarer han.

Den yngre generation interesserer sig for mode og nye brands
Tendensen med at flere mænd køber tøj på nettet opleves også hos Dansk Mode & Textil. Simon Hansen, Presse-og kommunikationschef udtaler:

”I løbet af de seneste ti år er der sket en markant udvikling inden for den danske herremode. Der er løbende kommet nye og spændende herretøjsmærker til, og størstedelen har vist sig at være økonomisk bæredygtige. Generelt klarer virksomheder, som primært koncentrerer sig om herremode, sig rigtig godt. De har succes i både ind- og udland, hvor efterspørgslen efter dansk herremode fortsat stiger.”

Simon Hansen fortæller videre om interessen for herremode:

”Overordnet set er der kommet et øget fokus på herremode, og det virker som om, der er sket et skred blandt de mandlige forbrugere, som i langt højere grad end tidligere interesserer sig for mode og nye brands. Det er især den yngre generation af mandlige forbrugere, som driver den tendens og er villige til at bruge penge på tøj, mens der fortsat er en mere klassisk og pragmatisk gruppe af mandlige forbrugere, som primært køber nyt tøj, når det gamle er slidt helt ned.”

Læs også: Dansk herremode er i økonomisk vækst

The Cloakrook: Din personlige shopper online
The Cloakroom er en af de herremode startups, man kan handle hos på nettet.

Kasper Brandi Petersen og Asbjørn Jørgensen launchede The Cloakroom i Holland i maj 2013 og i Danmark i februar 2014. The Cloakroom blev nummer 2 til E-handelsprisen (FDIH) i år i kategorien bedste business to customer virksomhed, og virksomheden har siden launchen oplevet en vækst på mere end 1000%. Særligt i Sverige er konceptet populært.

Kort fortalt er The Cloakroom en ny måde at tænke mode på, da man som mand kan opgradere sin garderobe uden at skulle forlade hjemmet. På siden tilbydes gratis style sessions udført af personlige shoppers. Efter en kort style session håndplukker den personlige shopper hver enkelt vare og sender dem til dig i én samlet boks. Når boksen ankommer, har kunden en uge til at prøve sine nye outfits og beslutte sig for, hvilket tøj han vil beholde, og hvad han vil sende retur. Først herefter sker betalingen.

Mænd er loyale over for deres yndlingsbrands
Kasper Brandi siger, at de oplever, at mænd er loyale overfor retailers, der behandler dem pænt samt over for deres yndlingsbrands. Det er derfor The Cloakroom er populært hos mænd, hvorimod det ikke ville appellere i lige så høj grad til kvinder.

“I min verden er mænd en fantastisk kundegruppe, især når vi taler om tøj. Hvis vi rullede vores koncept ud til kvinder i den nuværende form, ville vi gå bankerot indenfor få måneder. Mænd er loyale overfor retailers, der behandler dem pænt og personligt. De er også loyale overfor deres yndlingsbrands. Når vi taler e-commerce returner mænd markant mindre end kvinder. Vores kunder synes ikke, det er særlig spændende at gå i Illum. Og den type kunder er ofte mænd,” siger Kasper Brandi Petersen.

Herremode på nettet skal gøres simpelt
For The Cloakroom er det afgørende, at shopping på nettet er simpelt, og at deres side kan tilbyde noget andet end andre spillere på markedet som eksempelvis Zalando. Kasper Brandi forklarer, at The Cloakroom differentierer sig ved at gøre online shopping så simpelt som overhovedet muligt:

“Onlinemarkedet for herremode består af old school web stores som Zalando og Boost.com, hvor man søger på en hvid skjorte eller klikker igennem brands et af gangen. Her konkurrerer man på pris og udvalg. De fleste brands er også begyndt at fokusere på nethandel, og brands som for eksempel Wood Wood og Burberry gør det godt. Vi står relativt alene med vores approach, hvor vi stort set ikke har udsalg og har udvalgt 30 brands. Vores mission er at gøre online shopping simplere, hvilket også er grunden til, at kunden først betaler, når vi modtager hans returnerede boks.”

Personal shopping i Europa forventes at blive et profitabelt niche marked
Hos The Cloakroom oplever man, at personlig shopping er ved at vinde indpas på markedet.

“Personal shopping services i Europa har rejst over 300 millioner kroner i venture capital funding i år. Der er en klar forventning i markedet om, at personal shopping så småt er ved at blive et etableret og profitabelt niche marked. Vi har lært, at den største bottleneck for vækst i vores niche er varelager. Det kræver rigtig mange penge at bygge et varelager stort nok til at håndtere vores vækst. Der er en grund til, at Danmark ikke er et e-commerce hotspot. Det kræver rigtig mange penge fra investorer, der ikke er bange for store varelagre, hvis man vil have succes. Og det er svært at finde i Danmark,” siger Kasper Brandi Petersen afslutningsvis.

Læs også: The Cloakroom udvider markedet til DK

 

Skrevet af

Læs også

Top