Reshopper: Cirkulær økonomi er mere end en forretningsmodel

nicolai

Den danske secondhand markedsplads Reshopper, der er en app til køb og salg af brugte børneting, er glade for at være en del af den cirkulære økonomi, der bliver mere og mere udbredt både herhjemme og i udlandet.

Danske Reshopper er populær blandt mange børnefamilier, og startup virksomhedens app er i skrivende stund downloadet mere end 140.000 gange. Antallet af downloads vidner, om at mange børnefamilier i Danmark er interesserede i at genbruge tøj, møbler, barnevogne og andre børnerelaterede genstande. Ting og tøj bliver sendt i cirkulation mellem børnefamilierne i stedet for at ryge på loftet eller lossepladsen. Stifterne af startup virksomheden er Nicolai Danmark Johannesen, Jonas Funk JohannesenAnders Munk og Anders Dahl Pape.

Det var medstifter Jonas Funk Johannessen, som kom på idéen en dag, han gik i sit nabolag. Han havde en masse ubrugte børneting, men gad dengang ikke at bruge de eksisterende tjenester, da det var besværligt og tidskrævende – især fordi køberne ofte krævede at få tilsendt varerne.

Nicolai Danmark Johannesen, Jonas Funk Johannesen, Anders Munk og Anders Dahl Pape brainstormede over idéen, og de kunne alle godt lide tanken om, at man kunne få de ubrugte børneting til at cirkulere i nærområdet og dermed få dem i spil på en nem, hurtig og social måde. Altså et slags virtuel garagesalg, hvor man først mødes fysisk, når handlen skal afsluttes på dørtrinnet.

Positiv personlig sidegevinst ved at fokusere på cirkulær økonomi
Nicolai Danmark Johannesen fortæller, at den største sidegevinst for teamet bag Reshopper ikke kan gøres op i kroner og ører – det er på det personlige plan, at gevinsten er størst. Han fortæller, at Reshoppers del i den cirkulære økonomi giver ham en følelse af at gøre en lille forskel i at være med til at skabe en bedre verden.

”Det lyder meget frelst, men det er bare en fed fornemmelse at være en del af det globale holdningsskift, der har været undervejs i de seneste år. Tendensen viser, at vi går fra massivt overforbrug til mere genbrug, omtanke, miljøbevidsthed og ansvarlighed. Og Reshopper-løsningen kan på verdensplan ses som en del af den bevægelse,” lyder det fra Nicolai Danmark Johannesen.

”Det er så rart at se, at Reshopper nu engagerer rigtig mange mennesker til at være med til at skabe en global bæredygtig fremtid for sig selv og andre. Og det er ved hjælp af vores app, at den enkelte bruger bidrager aktivt ved at lade sine brugte børneting cirkulere i nabolaget,” uddyber han og opfordrer andre til at eksekvere på bæredygtige ideer, som samtidig kan opfylde personlige behov.

Genbrug på kontoret – et bæredygtigt mindset
Reshopper er en forholdsvis lille startup virksomhed med et almindeligt kontor og bærbare computere, så det er begrænset, hvor meget cirkulær økonomi influerer direkte i virksomhedens hverdag, fortæller Nicolai Danmark Johannesen.

”Men helt lavpraktisk kan vi da nævne, at vores kontorinteriør er genbrug – for eksempel bord og stole har vi købt brugt. Ligeledes printer vi ikke mere end højst nødvendigt, og vi tager noter på bagsiden af brevpapir og genbruger konvolutter til forsendelser.”

Transportmæssigt benytter holdet bag Reshopper sig ofte af delebil ordningen Gomore, når de skal fra deres hovedkontor i Århus til møder i København. Nicolai Danmark Johannesen understreger, at eksemplerne ikke er en del af en overordnet virksomhedsplan, men derimod nærmere skal ses som et udtryk for et personligt holdningsspørgsmål. Men som han forklarer, er det selvfølgelig også med til at give et indtryk af det mindset, han og Jonas Funk Johannesen som stiftere har i virksomheden.

Blomstrer alting rosenrødt med cirkulær økonomi?
I nogle af de forretningsmodeller, som holdet bag Reshopper overvejer at implementere i deres app i fremtiden, er de blevet udfordret på deres navn Reshopper – brugerne opfatter, ifølge Nicolai Danmark Johannesen, platformen som en markedsplads for brugte ting. I den forbindelse har teamet diskuteret, om det vil begrænse Reshopper i eksempelvis at kunne sælge eller annoncere for nye varer og produkter.

”Vil vi så være den oprindelige genbrugstankegang lidt utro? Men vi mener, at når man som moderne og reflekterende forbruger løbende sender sine ting videre, så kan man vel også med god samvittighed e-handle nogle nye produkter – og det kan jo ligeså godt være hos Reshopper, at man så gør sine nyerhvervelser,” fortæller Nicolai Danmark Johannesen om Reshoppers fremtidsplaner og en mulig implementering af handel med nye varer direkte i deres app.

Dog lyder fra Nicolai Danmark Johannesen, at de i virksomheden lige nu fokuserer mest på kerneproduktet, som handler om at skabe en så dedikeret platform som muligt til at udveksle brugte børneting i nabolaget.

Læs også

Top