Forstår de besøgende hvor de er på din hjemmeside?

navigation

Dette er et gæsteindlæg af Sidsel Birkholm.

Hvorfor det er vigtigt, at den besøgende let kan se, hvor de er henne på hjemmesiden og kan orientere sig? Og hvad du kan gøre for at tilpasse din hjemmeside, så den hjælper dine besøgende.

Folk vil ikke bruge din hjemmeside, hvis de ikke kan finde rundt i den. Det kender du sikkert også fra din egen oplevelse af hjemmesider. Hvis du ikke intuitivt kan finde det, du leder efter, så forlader du hurtigt siden igen.

Meget navigation på en hjemmeside går ud på at hjælpe den besøgende videre hen til det ønskede sted. Det er bare ikke nok. Det er også vigtigt, at den besøgende kan se, hvor vedkommende står lige nu. Derfor er ”du-er-her”-navigationen altafgørende for din besøgende, når denne kommer ind på din hjemmeside. Har du sørget for tydeligt at vise ham, hvor han står henne?

En hjemmeside er lige som en lufthavn – fuld af skilte
Tænk på, når du står forvirret i en lufthavn og prøver at orientere dig. Lige fra vejen hen mod lufthavnen til du endelig sidder og puster ud i dit flysæde, er der et væld af skilte, pile, gate-numre, lys og farvekoder, som har hjulpet dig på vej til at parkere bilen i det rigtige p-hus, finde hen til den rigtige skranke for at tjekke ind, finde den korrekte gate og så videre.

I en lufthavn, som ofte er stor og uoverskuelig, er det en fantastisk hjælp, at du hele tiden har skilte og pile, som hjælper dig på vej, så du ikke føler dig som en fortabt mus i en labyrint.

Den samme tankegang er vigtig, når du skaber din hjemmeside. Det skal være nemt for dine besøgende at orientere sig. De skal med det samme få et indtryk af, hvad det er for en hjemmeside, og hvad emnet er for den side, de står på.

Dine besøgende lander ikke altid på forsiden
Besøgende bruger ikke altid forsiden som indgangsdør til din hjemmeside. I en verden, hvor vi bruger søgemaskiner meget til at finde det, vi leder efter, lander vi ofte på en underliggende side på hjemmeside – for eksempel en produktside og ikke nødvendigvis på forsiden.

Og lander din besøgende på en underside, bliver oplevelsen langt bedre, hvis han uden besvær kan orientere sig og få en fornemmelse af, hvor vedkommende står henne. Det gør det langt nemmere for den besøgende at klikke sig videre til andre produkter, finde en produktkategori eller eventuelt gå direkte til forsiden.

Dine besøgende bliver langt mere trygge ved, at de rent faktisk kan se, hvor de er henne. Det gør dem i stand til målrettet at navigere i den retning, som de gerne vil.

Ikea er et godt eksempel
Ikea har ufattelig mange kategorier på deres hjemmeside, men de formår alligevel at vise tydeligt både i hovedmenuen og undermenuen, hvor man står. Menupunktet ’Nyheder’ er for eksempel markeret med sort, og kategorien ’porcelæn og bestik’ er fremhævet både med fed og i rød. Desuden kan man hurtigt aflæse, at ’Porcelæn og bestik’ hører til i kategorien: ’Til bordet’

1_Ikea

Det samme er tilfældet, når man klikker på en produktside. Der er en tydelig brødkrummesti, der fortæller den besøgende, at ’borde med tillægsplader’ hører under ’spiseborde’, som igen hører under ’Spisestue’.

2_Ikea

Ligeledes når kunden skal købe sine varer er der en tydelig bar i toppen af siden, der viser kunden hvor langt han er kommet i betalingsprocessen.

3_Ikea_progress_bar

Nogle af de elementer, du selv kan ændre på, er:

Logo
Et tydeligt logo i toppen af alle sider viser tydeligt den besøgende, hvem der står bag hjemmesiden. Sørg for at logoet er interaktivt, så den besøgende kan klikke på det og komme til forsiden.

Grafisk ændring i navigationen
Når den besøgende klikker på et link i navigationsmenuen skal knappen/linket ændre udseende, så det fremgår, at den besøgende har klikket på den. Det kan for eksempel være, at linket skifter farve eller bliver fed.

Tydelige URL’er
Tydelige og letlæselige URL’er hjælper den besøgende til hurtigere at gennemskue, hvor vedkommende står henne på siden.

Brødkrummesti
Indsæt en tydelig brødkrummesti som viser informationshierarkiet. Den besøgende kan klikke på alle linksene i brødkrummestien og hoppe til den valgte kategori.

Sidetitler
Den øverste overskrift på siden fortæller brugeren, hvad denne side omhandler.

Tjek-ud bar
En bar eller linje, der viser kunden, hvor langt vedkommende er kommet med at betale for sine produkter.

En lille test
Er du usikker på, om elementerne på din hjemmeside tydeligt nok viser, hvor brugeren står henne, så prøv at finde et par personer, der ikke kender din hjemmeside. Vis dem et par forskellige sider på forskellige niveauer på din hjemmeside. En side af gangen.

Spørg dine testpersoner, om de kan fortælle dig bare ud fra at se på den pågældende side, hvor de er henne. Få dem til at forklare dig, hvad det er de kigger efter af tegn for at forstå, hvor de er henne. Denne lille test kan hurtigt gøre dig klogere på, hvilke elementer du kan ændre.

Skrevet af

Læs også

Top