Son of a Tailor gør op med masseproducerede T-shirts

Son of a Tailor er blandt nye herremode startups på nettet og er verdens første producent af skræddersyede T-shirts. Tanken bag er at tilbyde et alternativ til stang T-shirten – en bæredygtig T-shirt af høj kvalitet, der ikke bliver forvasket og skæv i syningerne.

Son of a Tailor er stiftet af Jess Fleischer, administrerende direktør, og Andreas Langhorn, medstifter, i 2013 og har foreløbigt solgt til kunder i 50 lande. Startup virksomheden distribuerer udelukkende sine produkter online. Son of a Tailor verdens første producent af skræddersyede T-shirts. Produktionen af de skræddersyede T-shirts foregår på systuer i Europa, hvor kunden kan følge tilblivelsen af sin T-shirt.

Konceptet bag Son of a Tailor er følgende: Du tager et målebånd og sender dine mål ind til Son of a Tailors hjemmeside – og efter 2-3 uger lander en skræddersyet T-shirt i din postkasse. Den hvide T-shirt er en stangtøjsklassiker, der ofte bliver produceret under de billigst mulige forhold og i materiale af dårlig kvalitet. Det gør, at den hurtigt bliver forvasket og skæv i syningerne. Men nu er et bæredygtigt T-shirt-alternativ klar til kunder over hele verden.

For nyligt har Son of a Tailor sikret sig en millioninvestering og en treårig supportaftale fra Founders A/S, der ikke er en traditionel investor, men et ’startupstudio’, der udvikler nye virksomheder fra scratch sammen med lovende iværksættere.

Læs også: Son of a Tailor nytænker T-shirt industrien

Hvorfor fokusere på herremode?
Andreas Langhorn fortæller, at der var flere årsager til, at han og Jess Fleischer valgte herremode. En af årsagerne er, at de som mandlige forbrugere ønskede at udvikle deres produkt efter egne ønsker og behov. En anden årsag er, at de ville skabe et bæredygtigt alternativ til stang T-shirten, hvor man sælger ud fra konceptet om at gøre det simpelt for kunden at handle. Desuden er ideen med Son of a Tailor at undgå et stort varelager.

“Der er forskellige årsager til, at vi har valgt herremode. Vi er selv mænd som det første, og vi har udviklet firmaet og produkterne ud fra egne ønsker og behov. Det, tror jeg, er et meget naturligt udgangspunkt. Derudover har vi også vejet nødvendigheden af at have et fokuseret udtryk mod en målgruppe, som ikke er for bred. Det er i høj grad set ud fra et økonomisk perspektiv, da vi prøver at være så “lean” som overhovedet muligt i alt, hvad vi gør. Vi vil hellere være fokuserede i starten og bygge ud senere, så vi kan stå inde for kvaliteten af vores produkt og vores kommunikation hele vejen,” lyder det fra Andreas Langhorn.

T-shirt designet efter kundens ønske
For Son of a Tailor er det vigtigt, at T-shirten lever op til kundens ønsker. Det er især vigtigt i en tid, hvor mænd bliver mere og mere bevidste om, hvad de vil have, og hvad der klæder dem.

”Mange snakker om “convenience”, når samtalen drejer sig over på mænd og online indkøbsvaner, og det er selvfølgelig også en af fordelene ved online shopping. Men det får også mænd til at fremstå som nogen, der mener at shopping er noget, der bare skal overstås. Sådan oplever vi ikke vores kunder. Vi har en ret tæt dialog med vores kunder, og det, der interesserer dem, er, at de kan få et produkt, som er lavet efter deres ønsker. Det er typisk mænd, der ved, hvad de kan lide, og som ved, hvad der klæder dem. De har en mening om de produkter, de omgiver sig med,” siger Andreas Langhorn og fortsætter:

”Det er typisk heller ikke det helt hardcore modesegment, som er vores største kundegruppe (selvom vi også har et par stykker af dem). Det er nok nærmere folk, som laver ting i firmaer, der ligner vores egen – altså folk som har “pisse travlt” rent ud sagt. De har gang i deres egne ting og vil gerne have noget de ved, hvordan sidder på dem og er af god kvalitet. Men det er ikke folk, der har brug for at skilte med et eller andet fancy brand.”

Danske mænd er entusiastiske over længere tid
Andreas Langhorn fortæller, at de oplever en stor efterspørgsel i USA, hvorimod danskerne har været mere tilbageholdende i starten:

”Vi oplever en stor organisk efterspørgsel efter vores produkt i USA. Det hænger sammen med, at folk generelt er lidt hurtigere til at adoptere nye måder at gøre tingene på derovre. Amerikanere lader generelt til at være nysgerrige og entusiastiske, hvor vi oplever danskere har været lidt mere tilbageholdende i starten, men så til gengæld er meget entusiastiske over længere tid,” afslutter Andreas Langhorn.

Læs også: Son of a Tailor fik en aktiv investor og kloge penge

Skrevet af

Læs også

Top