Rocket Internet åbner deres første virksomhed i Danmark. Men hvem er de?

En af verdens største internetvirksomheder, Rocket Internet, har åbnet deres første virksomhed i Danmark. Det er pt. den hurtigst voksende i hele Rocket Internet netværket. Men hvem er Rocket Internet egentligt, og hvorfor er det danske marked interessant for dem? Det har vi talt med direktøren for den danske afdeling, Mads Bukholt, om.

Rocket Internet er en tysk internetvirksomhed, der bygger online startups. De står blandt andet bag kæmpesucceser som Zalando, Lazada or Dafiti. Rocket Internet er pt. en af verdens største internetvirksomheder.

Tilbage i juli måned i år åbnede de deres første venture i Danmark, Cuponation, der tilbyder rabatkoder til onlineshoppere.

Det er nu en af Rocket Internets hurtigst voksende ventures i hele Rocket Netværket, hvilket har fået deres øjne op for det danske marked og skabt gode muligheder for, at flere Rocket ventures kommer til landet.

Men hvad er Rocket Internet egentlig for en virksomhed? Det har vi talt med direktøren for den danske afdeling, Mads Bukholt om. For 4 år siden startede han sin karriere i Rocket Internet, da han som 22-årig var med til at opbygge deres Australien-afdeling.

En virksomhed med et blakket ry
”Rocket Internet er en virksomhed man overordnet set kan beskrive på to måder – alt efter om man kan lide dem eller ej,” forklarer Mads Bukholt.

”Hvis man kan lide dem, vil man beskrive Rocket Internet som en virksomhed med uanede muligheder, hvor man kommer til at arbejde rigtig, rigtig hårdt, men får en hel masse læring og et rigtig stærkt netværk igen,” siger han og fortsætter:

”Hvis man ikke bryder sig om virksomheden, eller har haft en dårlig oplevelse med dem, så vil man nok beskrive det som et sted, hvor mange tager hen med høje forventninger, men bliver skuffede – af den simple årsag at lønningerne generelt ikke kan sammenlignes med, hvad man kan få i jobs i konsulentbranchen, men uden at man skal arbejde mindre. Så derfor er der mange, der kritiserer Rocket og siger, at de udnytter ung arbejdskraft.”

Det mener Mads Bukholt dog ikke er sandt. Men han er enig i, at man skal være indstillet på at arbejde hårdt, hvis man vil have det ud af virksomheden, som der er mulighed for.

”Jeg vil sige, at det handler meget om, hvilken type man er. Er du typen, der er klar til at gribe de muligheder, der er kommer i din retning, eller er du mere – hvad kan man sige uden, at det lyder forkert – den mere passive type, der håber det hele kommer til dig. For i så fald er Rocket ikke noget for dig. Men hvis du er typen, der gør en indsats, jagter mulighederne og arbejder hårdt – så er det det hele værd. Du får det trefoldigt igen,” forklarer han.

Verdensmestre i at starte virksomheder
Mads Bukholt mener desuden, at Rocket Internet er nogle af verdens bedste, når det kommer til at starte virksomheder op.

Dels fordi de har ideer, som de ved fungerer, og dels at de har nogle af verdens største investorer bag sig, hvilket gør, at de har råd til at satse på langsigtede forretningsstrategier. Noget som kun de færreste iværksættere har mulighed for.

”De har nogle solide ideer, som de ved fungerer, de har mulighed for at hyre nogle af de klogeste hjerner i verden, og så har de pengene til at skalere en virksomhed op og være klar til at lave 3 eller 5 års dårlige resultater, fordi de ved og tror på den langsigtede forretningsstrategi. Og det er en frihed, som ikke særligt mange iværksættere har. Derfor er Rocket’s succesrate i forhold til at bygge virksomheder op så mange gange større end en traditionel iværksætters,” forklarer Mads Bukholt.

Hvorfor kommer Rocket Internet til Danmark nu?
I forhold til hvorfor Danmark er interessant for Rocket Internet, nævner Mads Bukholt 2 årsager.

”Den ene er, at vi er et marked med høj internetpenetration. Vi har mange penge at bruge, vi tør handle online, og vi er vant til at købe dyrt ind. Dermed er vi det perfekte land, når man ser bort fra vores lave befolkningstal.”

”Den anden årsag er, at Danmark ofte indgår som det sidste land i et Nordisk setup. Man bygger et team, lokale virskomheder og så videre i Sverige, Norge og Finland – og hvorfor så ikke tage Danmark med, når landene nu er så ens. I CupoNation ser vi ikke os selv som værende et finsk eller norsk setup – vi har et nordisk setup, og vi er glade for, at Danmark nu er en vigtig del af det.”

Om årsagen til at Rocket Internet ikke har gjort deres indtog i Danmark noget før, forklarer han, at det skyldes danskernes manglende eventyrlyst i forhold til at satse og starte store virksomheder op. Men det er ved at ændre sig nu, siger han.

”Vi danskere er lidt tilbageholdne, vi kan godt lide det kendte og hjemlige, og det kræver en lidt mere utraditionel profil at få en virksomhed på den størrelse til at skalere til en størrelse og markedsposition, der gør det indsatsen værd. Det er i højere grad ved at lykkes nu, og derfor tror jeg også, at flere Rocket ventures kommer til Danmark inden længe,” slutter Mads Bukholt.

Læs også

Top