Cille Veje vil tilføre farver til en mandsdomineret branche

“Vi oplæres indirekte i, at det er svært at være kvindelig iværksætter, fordi samfundets jargon er bygget på maskuline værdier. Hvis jeg kan hjælpe med at nuancere den jargon, så er jeg meget glad,” lyder det fra GEW-ambassadør Cille Veje. 

Cille Veje er indehaveren af det kreative musikbureau Cille Veje Oplevelsesdesign. Hun startede sit iværksættereventyr som en trodsreaktion. Hun var 24 år, lige blevet cand. mag i oplevelseseøkonomi og kunne ikke finde arbejde.

Hun besluttede sig derfor for at tage sagen i egen hånd og skabe sit eget job. Når der ikke var nogen, der ville ansætte hende, måtte hun jo bare starte sig eget, forklarer hun.

Hendes virksomhed fik medvind fra start og succesen førte til, at hun blev tilbudt et fast job, som hun takkede ja til. Her knoklede hun derudad i 3 år, indtil for et par år siden, hvor det blev mere og mere tydeligt for hende, at der manglede noget. Iværksætteren kriblede i hendes mave, hun savnede følelsen af at være sin egen chef og havde opbygget en masse ideer gennem årene, som hun gerne ville teste af.

Fra den ene dag til den anden sagde hun derfor sit faste job op og startede på ny med sig eget firma.

“Jeg husker tydeligt den dag, jeg sendte min opsigelse og valgte at gå med iværksætterdrømmen. Jeg havde ingenting udover en boomende budgetkonto og en kæmpe frygt for, at det aldrig ville gå. Men samtidig var der en lille danser i maven, der gik helt amok og havde armene i luften. Det var et ret unikt øjeblik. Et ret ambivalent øjeblik,” siger hun.

To barrierer for unge aspirerende iværksættere
Cille Veje valgte selv at springe ud som iværksætter i en ung alder – og hun stødte på nogle udfordringer, som hun mener, at særligt unge iværksættere er eksponerede for. Det drejer sig især om to barrierer. Den første er sproget. Den anden er iværksættermiljøets arbejdscodex. Hun forklarer:

“For det første er der det med den sproglige barriere. Sproget inden for branchen er skabt af en generation, der ikke taler de unges sprog. Det var en af grundene til, at jeg havde svært ved at starte min virksomhed op,” siger Cille Veje og uddyber:

“Når jeg kontaktede diverse instanser blev jeg altid mødt med et sprog, som jeg ikke forstod. Derudover blev jeg ofte talt ned til, fordi jeg stillede mange spørgsmål for at forstå de instrukser, jeg blev givet. Det endte med, at jeg ikke ville bruge mine energi på det og besluttede at hyre en advokat og revisor, der kunne hjælpe mig med at forstå det, der ikke gav mening.”

Just do it-viben provokerer mig
Den anden barriere beskriver Cille Veje som to særlige aspekter ved iværksætterlivsstilen, hun mener kan skræmme unge fra vid og sans. Det drejer sig om arbejdsmentaliteten og en såkaldt ‘just do it’-vibe.

“Det skræmte mig som kvinde, der på et tidspunkt gerne vil have børn, at blive konfronteret med den udbredte mentalitet inden for iværksætterkulturen, der går på, at man skal være sit produkt og knokle 200 timer om ugen for at være iværksætter. Fordi hvordan forener man det med at have børn?” spørger hun og fortsætter:

“Den anden ting er ‘just do it-viben’. Den provokerer mig. Hvordan går man ud og “bare gør det”, når man skal sige hele sit faste liv op – og man står med en lejlighed, en bil og et helt andet mindset. Ingen fortalte mig, at det hele handler om ens mindset,” siger Cille Veje.

Ambassadør for de kvindelige iværksættere
Cille Veje mener at disse udfordringer særligt rammer unge kvindelige iværksættere. Hun har derfor valgt, at hendes mission som GEW-ambassadør er at række ud til kvinderne.

“Jeg kender mange unge kvinder, der har masser af kreative drømme og stort talent, men som samtidig har svært ved at finde modet og inspirationen til at kaste sig ud i iværksætteri. Det tror jeg først og fremmest skyldes, at vi er alt for dårlige til at ‘opmuntre’ unge kvinder til at satse på deres iværksætterdrømme; men også at vi er for lidt opmærksomme på, hvordan vi italesætter iværksætteri,” siger hun og uddyber:

“Her er min oplevelse nemlig, at iværksætteri altid italesættes i en maskulin jargon. Hvorfor ikke også tale om alle de mere følsomme og relationsskabende værdier ved iværksætteri? – såsom mere tid til familien, mere tid til at realisere sine drømme og så videre. Jeg tror, det er noget af det, der spænder allermest ben for, at kvinder kaster sig ud i iværksætteri,” siger hun og tilføjer:

“Vi tænker ikke over den tone, vi implicit har skabt i iværksætter-debatten. Og hvis jeg kan hjælpe med at nuancere denne som GEW-ambassadør, så er jeg meget glad.”

 

 

 

 

Læs også

Top