Arkiver

IværksætterlivNyhederUngt Tech

Rikke Biehl: De fleste gode ideer kommer af dovenskab

Rikke Biehl var selv 24 år, da hun fik en idé, som hun ikke kunne lade ligge. Nu vil hun som Global Entrepreneurship Week ambassadør inspirere andre unge til at blive iværksættere.

Medstifter og CEO ved Delogue, Rikke Biehl, voksede op i Sorø som datter af to iværksættere – det var derfor ikke fremmed for hende selv at kaste sig ud i et iværksættereventyr som 24-årig. Nu opfordrer hun andre unge til gøre det samme.

”Jeg tror på, at de unge skal møde nogen, der viser, at det kan lade sig gøre. Min pointe er nok, at man bare skal springe ud i det, inden man bliver gammel og sidder og ærgrer sig over, at man ikke fik det gjort,” forklarer Rikke Biehl om grunden til, at hun har valgt at blive ambassadør for Global Entrepreneurship Week.

Hun fortæller også, at hun tidligere har oplevet, at mange er skeptiske overfor ideer, der stadig er i projektfasen, men når ideerne udvikler sig til en virksomhed, fortager spørgsmålene sig. Man skal altså ikke lade sig afskrække på grund af andres kritik, lyder det fra Rikke Biehl.

De fleste gode ideer kommer af dovenskab
Under sin uddannelse fik Rikke Biehl job i modebranchen, hvor ideen til Delogue opstod. ”Det startede egentlig mest som en personlig frustration – og måske også lidt dovenskab i forhold til hvor meget tid der blev brugt på e-mails og administration frem for at skabe værdi i produktudviklingen,” siger Rikke Biehl.

Det viste sig ifølge Rikke hurtigt, at behovet var ikke enestående, da interessen fra kollegaerne var stor.

Ved siden af et fuldtidsjob og et HD-studie på CBS startede idéudviklingen til Delogue, der nu er en online platform, der skaber overblik og struktur til designvirksomheder og deres partnere.

Med en prototype fik Rikke Biehl og teamet overbevist investorerne om potentialet. Efter et halvt års beta-test i tæt samarbejde med nogle testbrugere, var Delogue klar til at blive lanceret i 2012.

Nystartet virksomhed og nybagt mor på samme tid
To uger før virksomheden Delogue blev stiftet, fødte Rikke Biehl sin søn.

”Det var ikke helt planlagt, at jeg skulle have et barn, men så måtte jeg jo tage det med. Den stod på Skypemøder med leverandører og gylp ned af ryggen,” griner Rikke.

Sønnen kom med til teammøder, og Rikke fortæller, at man ikke behøver at lade sine iværksætterdrømme blive liggende på hylden på grund af babyplaner.

”Det kan godt lade sig gøre, man skal bare ikke satse på at lave hjemmelavet økologisk grød hver dag,” lyder det fra Rikke.

Det handler om at skrue sine ambitioner for barselslivet ned, men så kan det godt lade sig gøre at være både nybagt mor og medstifter af en helt nystartet virksomhed.

Delogue vil strukturere modebranchen
Delogue er en online platform, hvor livsstilsvirksomheder og deres leverandører kan samle al produktinformation og -kommunikation. Med ét klik kan de danne sig et overblik på status, og dermed er udbyttet for brugerne optimering af tid, minimering af fejl og opsamling af viden. Delogue har siden lanceringen mere end fordoblet antallet af brugere hvert år og benyttes i dag i mere end 40 lande.

Du kan finde Global Entrepreneurship Week events her og deltage i iværksætterdebatten på #skabfremtiden.

Skriv et svar