Arkiver

BusinessDe små aktuelleNyheder

Denne danske kommune vil booste små virksomheder

Holstebro Kommune har spurgt 42 små og mellemstore virksomheder om deres oplevelse af samarbejdet med de kommunale enheder. Det gør de for at forbedre forholdene for kommunens mindre virksomheder.

De nationale brancheundersøgelser af kommunernes erhvervsklima kommer ikke altid forbi de mindre virksomheder, når de laver spørgeskemaundersøgelser. Det har nu fået Holstebro Kommune til at besøge en række mindre virksomheder med typisk 3-10 ansatte for at tage temperaturen på deres forhold til kommunens erhvervsindsats, tilbud og services.

“Vi har i dag et godt gensidigt kendskab og kontakt med de større virksomheder i kommunen, men vi er i tvivl om, hvordan de mindre firmaer oplever kommunens service og samspil,” forklarer kommunaldirektør Lars Møller om baggrunden for undersøgelsens primære fokus.

“Der er stor forståelse for, at en mindre virksomhed er dybt optaget af den daglige drift, og sikkert ikke har tid til at afsøge nye muligheder i den lokale erhvervsservice eller jobcenter. Netop derfor er det vigtigt, at vi i fremtiden bliver bedre til at styrke relationerne og skabe bevidsthed om gevinsterne ved vores service til virksomheder med få ansatte,” fortsætter Lars Møller.

De mindste virksomheder efterlyser mere kontakt og viden
Virksomhedernes tilbagemelding har peget på forbedringer, især overfor de mindste firmaer, der ikke har megen naturlig kontakt med kommunen i forvejen.

Generelt er kendskab til ydelser og tilbud som tidlig indsats, arbejdsfastholdelse og rekrutteringsmuligheder eller tilbud om virksomhedsudvikling begrænset på de mindste arbejdspladser.

Dialogen med virksomhederne viste også, at en del virksomheder oplever, at udviklingen centrerer sig mest om Holstebro by. De savner mere initiativ og understøttelse, der kan være med til at skabe vækst og udvikling i deres nærområde – ligesom nogle undrer sig over, at resultater af licitation og udbud ikke går til flere lokale leverandører.

Dialog er vigtigere end erhvervsundersøgelser
I starten af 2015 afholdte kommunen arrangementet ”Gør forretning med Holstebro Kommune”, der netop ville formidle lovgivningen på dette område sammen med kommunens udbuds- og indkøbspolitik.

“En ting er at have de rigtige tilbud og løsninger til virksomhederne, noget andet er at ramme virksomhederne med budskabet på rette tid og sted. Det kan vi altid blive bedre til,” siger Lars Møller, og tilføjer:

“Når man møder virksomhedsejerne ansigt til ansigt, bliver det tydeligt, at dialog er vigtigere end erhvervsundersøgelser.”

Det er hans vurdering, at selve interviewrunden har skabt en bedre kontakt med virksomhederne, hvoraf mange finder det positivt, at Holstebro Kommune interesserer sig for deres mening. De forskellige forvaltninger er nu i gang med at bearbejde responsen fra interviewrunden.

Kommunaldirektøren tilføjer, at Holstebro Kommune gerne tager imod ideer, der kan styrke kommunikationen mellem de små virksomheder og kommunen.

Selv har mange af virksomhederne foreslået elektroniske nyhedsbreve med relevant information og temaer, flere besøg og opsøgende aktiviteter samt en særskilt erhvervs-hotline som indgang til kommunen.

Skriv et svar