Netbutikker vil fordoble antallet af pakker

Vækst i den danske e-handel skaber tårnhøje forventninger blandt netbutikkerne. I løbet af de næste tre år forventer 80% af de adspurgte i Foreningen For Dansk Internethandel’s logistikanalyse at fordoble antallet af pakker.

Selvom netbutikkerne ikke er helt enige om hvilke konkurrenceparametre og udfordringer, de kommer til at stå overfor, er de enige om én ting: de er optimistiske! Det viser tal fra Foreningen For Dansk Internethandels seneste logistikanalyse.

Logistiske forandringer
Den voksende mængde pakker skaber også nye konkurrenceparametre for netbutikkerne. Muligheden for onlinebestilling er nu ikke længere det eneste, kunderne vurderer dem ud fra. Nu bliver de på samme niveau målt på leveringstid, leveringspris, kundeanmeldelser og returret.

Læs også: Derfor fravælger kunderne din netbutik

Det er en tilbagevendende problematik, netbutikkerne står overfor, men de forsøger hele tiden at komme op med løsninger, så de kan opretholde den fremgang, nethandlen gennemgår.

Læs også: Danske netbutikker kæmper med logistik og IT-systemer

”Netbutikkerne oplever kunderne som reelt interesserede i at få tilbudt forskellige leveringsformer, og derfor bliver flere leveringstyper et konkurrenceparameter i de kommende år,” siger Niels Ralund, administrerende direktør for FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Flere valgmuligheder
Netbutikkerne er i forbindelse med den voksende e-handel begyndt at give deres kunder flere valgmuligheder når det kommer til fragt. Hvor de forhen kun benyttede sig af én distributør, er antallet højere idag. Mange netbutikker vælger at benytte sig af flere forskellige distributører for på den måde at kunne levere en pakke til forskellige priser.

Mange netbutikker havde førhen kun én mulig leveringsform, men de mange forskellige distributører giver kunden mulighed for at vælge mellem forskellige leveringstyper. På den måde kan kunden selv bestemme fragtens pris, da den typisk afhænger af leveringstiden, og hvor pakken skal leveres.

Undersøgelsen viser, at kunderne er langt mere opmærksomme på virksomhedernes fragtpriser, og Niels Ralund’s bud er, at vi på sigt vil se flere tilbud om gratis fragt.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

Top