Iværksætter 13 år: Hvorfor vente?

Trendsonline, Danish Entrepreneurship Awards

Tusindvis af ambitiøse og opfindsomme studerende var samlet i Fredericia sidste torsdag, for at fejre innovation og iværksætteri. Samtidigt konkurrerede de om at have de bedste ideer, kreative løsninger og design til Danish Entrepreneurship Awards 2015.

Som en del af Global Entrepreneurship Week Danmark , samlede Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med nabolaget i trekantsområdet , mere end 6.300 elever i Fredericia til en dag fuld af iværksætteri. Arrangementet bød på flere konkurrencer og ved dagens slutning blev 14 ideer hædret med præmier på scenen foran tusindvis af deltagere.

Se alle vinderne her.

“Det er super interessant og sjovt at være en del af Danish Entrepreneurship Awards, og vi får mulighed for at se, hvad de andre arbejder på,” siger Maj, en 13 -årig deltager i Projekt Edison.

Formålet med prisoverrækkelsen var at skabe et læringsforum for iværksætteri for børn i yngre klasser, og få dem interesseret i at skabe tingene selv. Hvis innovation og iværksætteri er indarbejdet i pensum fra et tidligt stadie, så har børnene mulighed for at se, hvordan de begreber, de lærer i skolen kan blive noget virkeligt og håndgribeligt.

Forskellige områder ved arrangementet tilbød rådgivning, foredrag og mulighed for at netværke med ligesindede, rettet mod præ-teenagere i alderen fra 11-14 år. Der var også et læringsområde, hvor lærere kunne finde ressourcer og værktøjer til at indarbejde innovation og iværksætteri i deres undervisning.

Arrangementet er en del af et stærkt tiltag i Danmark, der skal gøre det mere attraktivt at tage springet ud i iværksætteri, ved at indgyde en interessen for det i en ung alder.

Er vi nødt til at ændre os for fremtiden?
Når nu skolerne forsøger at vække en lidenskab for iværksætteri i en tidlig alder, rejser det spørgsmålet: Hvordan vil fremtiden for iværksætteri se ud?

Professor Magnus Klofsten, stiftende direktør for Center for Innovation og Entreprenørskab (CIE) ved Linköpings Universitet, Sverige, gav et foredrag om nye tendenser inden for iværksætteri og gav nogle forudsigelser om fremtiden. Hvad må ændres for at gøre nye startups til en succes?

“Internettet har revolutioneret iværksætteri generelt, og derfor er det ekstremt vigtigt, at vi forstår, at forandring er nødvendig,” forklarer Magnus Klofsten.

I forhold til tidligere, har iværksætterne i dag et tættere forhold til forbrugerne. Dette skyldes i høj grad internettet, hvilket har bragt utallige ændringer på markedet. Brugernes geografiske placering er nu ligegyldig, og virksomhederne kan nemt og hurtigt nå deres kunder.

Iværksættere i dag har også flere ressourcer til rådighed og kan finde vejledning til deres forretningsmodeller, strategier, investeringer og vækst. En virksomhed i dag har ofte alle de vigtige byggesten til at lancere og skalere, før det overhovedet er indkorporeret i strategien. Dette er en væsentlig ændring fra så sent som 1980’erne, hvor forretningsmodeller blev itererede samtidigt med interessenter. Derudover er de nødvendige ressourcer til at starte en virksomhed, såsom software, ofte gratis.

Målrettet iværksætterindsats
Magnus Klofsten peger på, at samfundet strækker sig længere for at investere i vækst og udviklingsprogrammer, der understøtter iværksættervirksomheder, for at hjælpe med at skabe og vedligeholde et blomstrende iværksættermiljø.

Det er især vigtigt at udvikle målrettede programmer, som kan være rettet mod forskellige typer af iværksættere, i modsætning til iværksættere generelt. Et startup med en gennemprøvet ide og markeds-efterspørgsel har meget anderledes behov end en uprøvet idé, og så videre.

Fremtiden for iværksætteri vil frembringe en mangfoldighed i typer af iværksættere, og det er vigtigt at hjælpe med at fremme læregrupper mellem forskellige typer af virksomheder, og hjælpe nye startups med kontakt til relevante personer og netværk, for at føre deres ideer ud i livet.

Hvorfor vente, hvis du kan gøre det nu?
Det der overvejende afskrækker den yngre generation fra at gå ind i iværksætteri, er frygten for at starte virksomhed, mens de stadig er i skole. Mange unge tror, ​​at det er umuligt at jonglere både forretning og skolegang samtidigt.

Anne Bigandt og Kasper Schierff er to unge iværksættere, der har bevist det modsatte. De er begge under 15 år og har deres egen virksomhed. Anne Bigandt er 13 år gammel og sælger hjemmelavede smykker og pandebånd gennem sit brand bybigandt på Instagram.

Hun siger, at den sværeste del af at drive en virksomhed er, at være din egen chef, og de ofre, du er nødt til at gøre i din fritid. Men hun er ikke i tvivl om, at dette er, hvad hun ønsker at gøre. Hun ville gerne opgive nogle af sine hobbyer for virksomheden.

Kasper Schieriff er 14 år gammel, og han sælger brugte cykler på Facebook. Han påpeger, at som iværksætter, er det ikke nødvendigt at have det nyeste udstyr til at komme i gang. Det vigtigste er at have den rigtige tilgang. Kaspers hverdage indeholder skole, efterfulgt af en hobby og derefter er resten af ​​dagen fokuseret på arbejde. Det tager en masse tid, men han har aldrig været i tvivl om sin beslutning om at starte en virksomhed.

En stor gruppe studerende overværede en præsentation fra Anne og Kasper, og interessen var overvældende. De to unge iværksættere har modtaget spørgsmål om registrering af deres virksomheder, økonomi og arbejdsliv og balancen mellem privatliv og forretning.

“Hvorfor vente? Hvis du kan starte så tidligt her, så er det bare med at komme i gang,” siger Anne Bigandt og Kasper Schieriff.

Skole og alder er ikke hindringer for at starte en virksomhed. Hvis du kan drømme om det, kan du også gøre det.

 

Læs også

Top