Clearhaus: “Danske webshops udnytter ikke internationalt potentiale”

Claus Christensen fra Clearhaus ser et stort potentiale blandt danske webshops. Desværre ser han også en tendens til, at de aldrig når ud over de danske grænser. Her giver han et par gode råd til danske webshopejere.

Claus Christensen, medstifter af Clearhaus, mener ikke, at de danske webshopejere udnytter deres fulde potentiale.

“Folkene bag mange webshops mangler ofte en form for grænseoverskridende udsyn, og det er synd,” mener han.

Ét af hans råd er at fokusere på konverteringer. Claus Christensen ser ofte, at webshopejere måler på ting, der ikke giver kunderne direkte anledning til at konvertere, og det er ærgerligt, mener han. Det giver dem ikke mulighed for at vækste på det niveau, som et anderledes fokus havde givet dem.

“Det er for eksempel ikke nok at have mange besøgende, hvis kunderne ikke konverterer,” siger Claus Christensen.

Han peger altså på, at høje konverteringsrater er vigtigere end et højt besøgstal.

Danske webshops har uudnyttet internationalt potentiale
Claus Christensen råder også til, at de danske webshops udvider deres kundesegment, så de ikke kun henvender sig til det danske marked.

“Det danske marked er et relativt lille marked, og momsafgiften i Danmark betyder, at flere kunder benytter sig af webshops fra andre lande, hvor de kan spare afgifter eller købe billigere produkter,” forklarer Claus Christensen.

Han tror på, at danske webshops har produkterne til at klare sig godt på større markeder også. Det kræver enkle, men effektive ændringer, der på sigt vil give flere internationale kunder.

Der er et hav af forskellige, gode konverteringsmuligheder at benytte sig af, fortæller Claus Christensen. Blandet andet foreslår han at give kunderne mulighed for at se prisen i forskellige valuta, at gøre hjemmesiden tilgængelig på flere sprog samt at give kunderne mulighed for at gøre brug af flere forskellige betalingsformer. Både MasterCard og Dankort giver gode muligheder i forhold til konverteringer, da det er meget forskelligt, hvilke kort kunderne benytter sig af.

Læs også: Danske Clearhaus modtager 22 millioner og udfordrer NETS

En undersøgelse fra DIBS viser, at mere end hver tredje forbruger har afbrudt et påbegyndt køb på nettet mindst én gang, fordi betalingprocessen eller mulighederne ikke var problemfri.

Det er præcis dét, man gerne vil undgå og for at gøre flest muligt af de potentielle kunder tilfredse, er flere sprog, valuta og betalingsmuligheder vejen frem, mener Claus Christensen.

Er den nye EU-lov en begrænsning eller en fordel for danske webshops?
Den nye PSD2 lov, EU i oktober måned vedtog, har til formål at gøre det lettere for europæere at handle på tværs af landegrænserne.

Henriette Høyer, salgschef for betalingsgiganten DIBS Payment Services, mener, at den nye lov kommer til at svække den danske e-handel. Hun tror, at det kommer til at have store konsekvenser for den danske e-handel, fordi det bliver lettere at købe varer med lavere momsafgifter. Hun mener også, at den tryghed, man tidligere knyttede til at benytte danske webshops frem for udenlandske, forsvinder.

Læs også: Ny EU lov kan få store konsekvenser for dansk e-handel

PSD2 behøver ikke have en negativ effekt, hvis de danske webshopejere gør deres forarbejde. Er de klar på at udvide deres kundesegment til internationale markeder, er mulighederne for udvidelse gode, da PSD2 gør det både nemt og sikkert for alle europæere at benytte sig af danske webshops, og det kan være en stor fordel.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Clearhaus: Vil danskerne ikke sælge til Tyskland?

Top