Arkiver

Nyheder

Regnskabsåret nærmer sig sin afslutning– hvad skal du huske?

Denne artikel er en del af vores content-partner program og er lavet i samarbejde med Visma – Nordens førende leverandør inden for økonomisystemer, detail-IT, outsourcing af løn- og økonomi, inkasso samt udvikling af og rådgivning om større it-løsninger. Visma leverer en bred vifte at ydelser til forskellige brancher og forretningsområder.

December måned har for alvor gjort sit indtog, og før vi ved af det, banker et nyt kalenderår på døren. Det betyder, at et nyt regnskabsår begynder. Det er et vigtigt fundament for dit startup, at 2015 regnskabsåret bliver afsluttet korrekt. Men hvad er det, man bør være opmærksom på?

Iværksætteri handler for de fleste om, at forretningsudvikle og samle risikovillig kapital. Hele året kæmper man for at præsentere sin virksomhed over for kunder og potentielle investorer. En del af at være et attraktivt startup, handler om at have styr på økonomien og bogføringen.

Som iværksætter følger det med at få så meget som muligt ud af hver krone og hvert minut, der bruges i døgnet.  Derfor er det vigtigt, at den tid, eller de penge, du bruger på bogholderi kommer virksomheden til gode, og det er vigtigt at prioritere, hvor du selv kan gøre en indsats og på hvilke områder, du har brug for eksterne ressourcer.

Visma har udarbejdet 7 tips til dette års regnskabsafslutning. Ved hjælp af disse kan du skabe et overblik over, hvad der skal gøres, og hvordan du selv kan forberede dig til mødet med din revisor.

  1. Sæt dig ind i hvad du skal gøre i forbindelse med din bogføring

Din virksomhed skal regelmæssigt bogføre indtægter og udgifter. Derfor er det vigtigt at gemme dertilhørende bilag. Det er nødvendigt for, at du kan dokumentere over for din revisor og SKAT, at din bogføring er korrekt anført. Hvis du er i tvivl om, hvad din bogføring skal indeholde, så tag en snak med din revisor. På den måde er du sikker på, at alting bliver anført korrekt.

Du har to muligheder når det kommer til bogføring, men det er altid dig selv, der står til ansvar!

  1. Du kan selv føre det daglige kasseregnskab og overlade bogføringen til din revisor.
  2. Du kan overlade dele af bogføringen til din revisor.

Det er vigtigt at nævne, at der er forskellige krav til årsregnskabet alt efter hvilken selskabsform, din virksomhed er registreret under.

Hvis din virksomhed er et ApS eller et A/S, skal årsregnskabet udarbejdes og revideres af selskabets revisor og derefter indsendes til Erhvervsstyrelsen. Dernæst skal selvangivelsen indberettes til SKAT.

  1. Strukturer din bogføring

Det handler om at have en god arbejdsstruktur i forhold til årsafslutningen. Det kan man eksempelvis få ved løbende at bogføre sine bilag eller stamdata for virksomheden. Sådanne opgaver kan du forberede inden regnskabsåret er omme. Det vil spare dig for tid senere hen og gøre 2016 til en ny start, der byder på en masse nye udfordringer.

Det er vigtigt, at du gemmer dit regnskab og bilag i fem år. Det betyder altså, at dit regnskab for 2015 skal gemmes indtil d. 31. december 2020.

Begynd allerede nu at:

  • Få styr på bilag på nye investeringer som eksempelvis computer, kopimaskine med videre.
  • Skabe overblik over din leje – og låneudgifter.
  • Indhente referater fra generalforsamlinger og bestyrelsesmøder.
  • Indhente de nødvendige dokumenter på SKATs hjemmeside.
  1. Har du private udlæg eller rejseudgifter, som skal medregnes?

Find dine gamle kvitteringer frem for de udgifter, som du har taget på vegne af firmaet. Det kan både være firmafrokost, nyt materiale eller andre småudgifter – disse skal med i 2015 regnskabet. Har du rejst i firmaregi, kan du for eksempel trække kost, logi og transport fra.

  1. Vær sikker på, du har styr på alle dine omkostninger og udgifter

Det afgørende for, om du har alle dine udgifter og omkostninger med, afhænger af betalingsfristen. Selvom fakturaen først skal betales i 2016, kan den stadigvæk høre med til 2015 regnskabet. Derfor er det vigtigt, at du kigger på fakturadatoen, da det er den dato, der er afgørende for moms- og skattefradraget. Dette gælder både i forhold til dine omkostninger, udgifter og salgsfaktura.

Spørg din revisor til råds, hvis du har længerevarende projekter eller kunder, hvor aftalen først slutter i 2016, da der her gælder særlige regler for, hvad der skal medtages i dette årsregnskab.

  1. Hvordan ved du, om dine bilag er gyldige?

Desværre er det ikke alle bogførte bilag, der lever op til kravet for, hvad der er et gyldigt bilag.

Tjek derfor at dine bilag IKKE ligger indenfor nedestående kategorier:

  • Dankortkvitteringer, hvor den øverste del af kvitteringen mangler
  • Rykkere
  • Kontoudtog fra for eksempel leverandører eller partnere

En god tommelfingerregel er, at hvis momsen ikke kan ses på bilaget, så er det ugyldigt. Grunden til, at momsen skal være synlig er, at det berettiger dig til at få fradrag.

  1. Hvad kan du få momsfradrag for?

Når din virksomhed er momsregistreret, kan du fratrække moms på indkøb, som du foretager for virksomheden.

Det kan eksempelvis være:

  • Emballage
  • Udgifter til reparation og vedligeholdelse af eksempelvis, inventar, butik eller kontor
  • Annoncer
  • Arbejdstøj og uniformer
  • Fastnettelefon
  • Rengøring
  • Tryksager og kontorartikler

Vær opmærksom på, at dette kun gælder ved de indkøb, hvor din leverandør har medtaget moms på købsfakturaen!

Derudover kan du desuden fradrage moms af de udgifter, der opstår i forbindelse med etableringen af din virksomhed. Det gælder både for advokater, revisorer, markedsundersøgelser eller andre opstartsudgifter.

  1. Husk dit varelager!

Husk at opgøre værdien af dit varelager. Det gør du ved at kigge på værdien af dit varelager som din indkøbspris + transportomkostninger i forbindelse indkøbet. Transportomkostninger kan være ting som spedition eller toldafgifter.

Følg ovenstående steps og så vil du være godt rustet til at afslutte 2015 regnskabet med ro i maven og overskud til at favne de nye udfordringer i 2016. Læs mere på Vismas blog få mere information omkring årsafslutningen.

 

1 kommentar

  • Ikke alle aktie- eller ApS kræver, at det udarbejdes af revisor. Såvidt jeg husker er dette krav der ikke, hvis omsætningen er under 8 mio.

    Hilsen
    Mona Hvid

Skriv et svar