Simon Sylvest: Hvis du ikke vil sælge dit produkt på gaden, skal du ikke starte!

Husk at tage betaling for dit produkt og lad være med at bruge ressourcer på markedsføring, før du har testet dit produkt på en smal målgruppe.

Simon Sylvest er partner og ansvarlig for vækst i “virksomhedsfabrikken” Founders.as, hvor han blandt andet har være med som medstifter af startuppet GoBox, indtil Founders for nyligt hentede tidligere medstifter for Rocket Internet, Felipe Kasinsky ind som hans afløser i den stilling. Her giver han sine bedste råd til bootstrapping.

  1. Gør ting der ikke skalerer
    Fokuser ikke på at optimere salg og produkt for tidligt. Lad dine arme og ben kompensere for, at dit produkt kun er 10% af den fulde-version, i stedet for at udvikle og optimere et produkt, som du ikke ved, om der er kunder til.
  2. Forstå hvorfor og søg negativ feedback
    Det vigtigste er at forstå årsagen til, at nogen har sagt ja, og nogen har sagt nej til at blive kunde.
  3. Vær ikke bange for at tage en pris
    Forsøg så hurtigt som muligt at få betalende kunder eller i det mindste forstå, hvor meget du kan tage for dit produkt.

Simon Sylvest mener, at bootstrapped markedsføring afhænger fuldstændigt af stadiet, du er på: præprodukt-marked match, eller post produkt-marked match.

“Hvis du er i fasen præprodukt-marked match, er det altafgørende at “bootstrappe” markedsføring. “Do things, that don’t scale” er helt centralt,” mener Simon Sylvest.

Han mener i øvrigt, at man slet ikke skal markedsføre sig i denne fase og uddyber:

“I stedet skal du sælge for på den måde at få så ærlig og direkte feedback fra et så snæver segment som muligt. Derudover er ‘distribution tests’ vigtige her. Med det mener jeg meget små eksperimenter på eksempelvis facebook eller twitter-reklamer,” forklarer Simon Sylvest.

At møde kunden ansigt til ansigt er den bedste markedsføring
Simon Sylvest forklarer, at det handler om at forstå sin kunde. Marketing i bred forstand er i sin natur generel og overfladisk, hvor salg er smalt og specifikt.

“Det var langt hen ad vejen den strategi, vi havde i Gobox. Vi forsøgte at udnytte ethvert fysisk møde til salg. Jeg gik selv rundt på hovedbiblioteket i Krystalgade og spurgte om feedback. Det gør i starten ikke nogen forskel, om du er Business-2-Business eller Business-2-Consumer. Du skal forstå din kunde, og det gør du ikke ved marketing. Det er nemt at gemme sig bag ved marketing,” forklarer han og understreger:

“Ved salg får du direkte feedback fra en anden person, der står foran dig – det er ubehageligt. Men det er den eneste vej frem, og jeg insisterer på dette. Hvis man ikke er klar til at “avis-sælge” på Strøget, skal man lade vær med at starte en virksomhed.”

Læs også

Top