Adform: ”Der er et kæmpe, globalt vækstpotentiale for digital annoncering”

Global tendenser Trendsonline

Mængden af annoncering er støt stigende globalt, og hvert år tager de digitale tjenester en større bid af ’annonceringskagen’. Adform spår en stor vækst for digital annoncering.

Der kommer flere og flere skærme overalt – iPads, smartphones og alskens touchscreens har indtaget vores liv og hverdag i stor stil. I fremtiden vil de outdoor reklamer, vi ser i dag på togstationer, ved busstoppesteder og i butikker, også blive digitaliseret, intelligente og byde op til interaktion med annoncen, fortæller CMO i Adform, Martin Stockfleth Larsen.

”På globalt plan stiger annonceringsbudgetterne med 4-5% årligt, og i dag udgør online annoncering cirka 30% af markedet. Men online annoncering stiger med 18 til 20% og tager derfor markedsdele hvert år. Der er altså et kæmpe, globalt vækstpotentiale for digital annoncering,” udtaler Martin Stockfleth Larsen og referer til en analyse foretaget af eMarketer.

Flere penge bliver flyttet fra de traditionelle annonceringskanaler til de digitale tjenester hvert år, og da flere af de traditionelle kanaler som outdoor og tv på samme tid bliver digitale, er der vækstpotentiale på flere planer.

”Man kan sige, at onlinetjenesterne tager en større bid af en kage, der ligeledes er blevet større,” forklarer Martin Stockfleth Larsen. 

Fremtidens annoncer følger dig overalt
TV er også i en digitaliseringsproces, og i fremtiden vil man, ifølge Martin Stockfleth Larsen, kunne sende individuelle reklamer til forskellige husstande. Britiske Sky tester lige nu gennem deres digitale TV-netværk, der kører gennem en digital boks placeret i tv-seerens hjem, hvordan de kan målrette reklamer bedre ved at bruge den adfærdsdata målrettet, som deres bokse indhenter.

”I fremtiden vil reklamesekvenser kunne følge dig overalt, da det bliver muligt at sende individuelle annoncer og følge individer på tværs af devices, skærme og lokationer,” fortæller Martin Stockfleth Larsen videre.

Ved hjælp af Data Management Platforme kan man indsamle, segmentere og aktivere data og derfor lave langt mere intelligent målretning end hidtil.

”Hvis du ikke aktiverer din famøse “big data”, som alle virksomheder har, jamen, så markedsfører du principielt i blinde,” forklarer Martin Stockfleth, og fortsætter:

”Du kan selvfølgelig godt gisne om, at hvis der er en, der besøger Paradise Hotel hjemmesiden, så er det måske samme segment, som dem, der er interesseret i at se en annonce for Mokai eller lignende, men med den rette brug af data, kan du med sikkerhed nå din målgruppe – og ikke kun købe annoncer baseret på mere eller mindre kvalificerede gæt.”

Blindhed overfor bannere kan løses
Bannerblindhed er en udfordring ved annoncering på internettet. Markedet for bannere blev, ifølge Martin Stockfleth Larsen, for nogle mediers vedkommende udvandet, da antal af bannerplaceringer tog overhånd. Man så bannere overalt på mange hjemmesider, hvilket fik budskaberne til at drukne.

”De sidste 5 år har der været en tendens til stigende brug af programmatic – der helt basalt er en automatisering og mere intelligent køb af bannerplaceringer. Tidligere købte annoncører eksempelvis en forside i 24 timer. Nu målrettes annonceringer og købes ofte ved realtime auktioner. Man køber i dag et target [en specifik målgruppe, Red.], der bygger på den data, som annoncørerne har om deres kunder,” uddyber Martin Stockfleth Larsen.

Adforms Brandsolutions er en afdeling i virksomheden, der arbejder målrettet med at lave kreativ innovation og nye formater som eksempelvis takeovers, hvor en hjemmeside overtages helt af en annonce, før man som bruger kommer til forsiden. Det er et af Adforms kerneprodukter – et af deres USP’er [Unique Selling Propositions], forklarer Martin Stockfleth Larsen.

”Netop de nye typer af formater får brugerne til at engagere sig mere end ved standard formater. Dét og en intelligent brug af data, så de annoncer, der dukker op hos brugerne, rent faktisk er relevante for dem, gør en forskel i forhold til blindhed overfor bannere på nettet,” afslutter Martin Stockfleth Larsen.

Læs også: Danske Adform rejser 150 millioner kroner

Adform – en platform for medieplanlæggere
Adform er en cloudbaseret platform til datadrevet, automatiseret og digital medieannoncering til brug for mediebureauer, annoncører og medier. Hvor konkurrenter tilbyder traditionelle topbannere, adskiller Adform sig ved at fokusere på mere interaktive annoncer med blandt andet video og animationer.

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Adform: Kodeordet for 2016 er global | Trendsonline.dk

Top