Arkiver

NyhederPlatform

“Man kan sagtens starte virksomhed uden en CTO”

Tipsterville er et virtuelt spil site, der er startet af Marc Levin og Oliver Rechnitzer. De har hidtil klaret sig uden en CTO, som på nogle måder gør op med normen inden for tech-branchen. Hvad er ifølge Marc og Oliver opskriften på at klare sig uden CTO?

Marc Levin og Oliver Rechnitzer besluttede sig for at oprette det virtuelle spil-site, Tipsterville, for at skabe gennemsigtighed for personer, der placerer indsatser på sportskampe. For at starte en virksomhed som Tipsterville, der i høj grad baserer sig på teknologi og den videre udvikling af spil-sitet, ville det være nærliggende at ansætte en CTO, men Marc og Oliver har hidtil klaret sig uden. Hvorfor har de ikke ansat en CTO, og hvordan klarer de sig uden?

Traction og betaversion kommer før behovet for CTO
For Oliver Rechnitzer er det vigtigt, at man har traction på markedet og opbygger en betaversion, som man tester på markedet, før man leder efter en CTO (red. Chief Technology Officer). Årsagen er, at dygtige tech folk er efterspurgte og dermed har muligheden for frit at vælge, hvor de vil lægge deres timer. For at tiltrække tech talenter må man ifølge Oliver skabe en værdi, som tech talenterne kan se en fordel i.

”Man kan sagtens komme i gang uden tech-delen. Man skal bruge traction og en beta version. Så måler du feedback fra brugere for at finde ud af, om produktet virker eller ej? Herfra bygger jeg så næste produkt, så jeg kan skaffe tech-talenter,” fortæller Oliver Rechnitzer.

Han forklarer videre, at traction, produkt og samarbejdspartnere kører sideløbende, og at det er svært at sige, hvilken af delene der kommer først, da de tre elementer er kædet sammen, og alle er kriterier for at få succes. Når man skal ud og finde tech talenter, er det en stor hjælp, hvis man har traction på markedet:

”Vi startede uden interne teknikere. Vi betalte os fra det i starten og fik ekstern hjælp, for hvis du gerne vil ud og finde tech-talenter, så er det bedre at komme med noget mere end bare end idé. Det er godt at have traction. Tech-talenter er eftertragtede. Du skal sætte dig ind i, hvad det kræver, og sætte dig ind i tech-sprog. Eksempelvis hvilket sprog du vil have kodet i, hvad forskellen er på en IOS og android og meget andet. Derudover skal man finde ud af, hvilket produkt man vil lave, hvilken teknisk person det kræver, og hvordan man kan få en tech-person på holdet uden løn.”

Team er afgørende for at hive investeringer i hus
Oliver forklarer, at investeringer er med til at tiltrække tech-folk, og det kræver, at man får samlet det helt rigtige team, så både investorer og tech-talenter ser fordelene i at blive en del af virksomheden.

”Planen er at finde et tech-talent eller en CTO, der kan bistå teamet. Hvis du har pengene, kan du finde de bedste. Hvis du vil bygge det op fra bunden, har du brug for en tech, og der hjælper traction. Når det gælder investeringer, så investerer investorer lige så meget i teamet som i ideen,” lyder det fra Oliver.

Tipsterville skal skabe gennemsigtighed for ”tipsters”
Tipsterville er et virtuelt spil-site, hvor man som bruger kan øge sandsynligheden for at vinde penge på “rigtige” spil-sites. Det er muligt, da man som såkaldt “follower” på Tipsterville kan følge erfarne og dygtige spillere såkaldte “Market Stars” og baseret på rigtig data få viden om, hvor de placerer deres sports spilindsatser på “rigtige” spil-sites, og som de har vundet penge på.

Tipsterville er således et virtuelt spil-site, der er med til at skabe gennemsigtighed inden for sportsindustrien.

Inspirationen til konceptet bag Tipsterville hentede Mark og Oliver fra den finansielle branche, hvor de havde set, at konceptet fungerede eksempelvis for Etoro – og de så muligheden for at føre konceptet over til sportsindustrien.

Læs også: Lad ikke dit iværksætteri begrænses af de danske grænser

Kort om spilindustrien
I dag er spilindustrien en milliard forretning, som fortsat er i vækst. Spilindustrien har i 2015 haft en indtjening på hele 39 milliarder kroner, hvor indtjeningen i 2012 lå på 29 milliarder kroner. Det er en stigning på 35%.

Selvom spilindustrien genererer mange penge, kan det som bruger være svært at navigere rundt i junglen af spil sites, og ikke mindst at gennemskue, hvor det er strategisk godt at placere sportsindsatser for at vinde penge. Der er da også en stor procentdel, der i sidste ende taber penge på deres placerede sportsindsatser. Faktisk er det hele 80%, der ender med at tabe penge på deres indsatser, og blot 1% af alle spillerne, der er professionelle.

Skriv et svar