Arkiver

NyhederSustainable Tech

Blue Energy: “Jeg ved godt, at strøm ikke er så sexet, men…”

Startuppet Blue Energy leverer grøn energi til gule priser, og det har gjort dem upopulære hos konkurrenterne. Mads Andreas Olesen fra Blue Energy udtaler sig om at disrupte mastodonterne i energibranchen og om den lille, lukkede klub, som han indimellem oplever startupmiljøet som.

Blue Energy er en dansk startup virksomhed, der tilbyder en flat-rate løsning til sine kunder. Det betyder, at kunderne betaler en fast pris hver måned og får klimavenlig strøm til fri afbenyttelse.

Det er videns- og IT-tungt at starte et energiselskab op, fortæller Mads Andreas Olesen, partner i Blue Energy A/S. De gik i gang med at etablere virksomhedens fundament i efteråret 2013. Der skulle eksempelvis ansøges diverse instanser, der skal give Blue Energy ret til at handle med el i Danmark. Derudover skulle de kortlægge den IT-mæssige kommunikation, udvikle et faktureringssystem og en lang række andre praktiske gøremål. 

“Vi ‘tændte først for maskinen’ i sommer sidste år. Alt forinden har været et forberedende arbejde med nul kunder, nul omsætning og nul aktivitet,” lyder det fra Mads Andreas Olesen, der mener, at startupbegrebet indimellem bliver lidt snævert:

“Der springer det ene tech- og e-commercestartup frem efter det andet. Jeg ved godt, at strøm ikke er så “sexet”, men det ville være ærgerligt, hvis Startup-begrebet blev en lille, eksklusiv klub. Som iværksætter synes jeg, at man bør anerkende startups som et bredere begreb, der tager hensyn til, hvilken type virksomhed, man driver, samt i hvilket marked.”

I energibranchen bliver Blue Energy, ifølge Mads Andreas Olesen, omtalt som et nyt, grønt energiselskab – og ikke kun grønt forstået på den klimavenlige måde. Derimod forklarer Mads, at deres store, etablerede konkurrenter som eksempelvis Dong Energy, SEAS og SydEnergi, der alle har eksisteret i flere årtier, anser Blue Energy som et spædbarn.

“Jeg tror ikke, at tidsperspektiv eller alder for en virksomhed definerer noget – det handler vel om selve fasen for virksomhedens livscyklus,” slår Mads Andreas Olesen fast.

Disruptive er et modeord i startup-miljøet
Mads Andreas Olesen fortæller, at deres forretningsmodel, hvor de tilbyder deres kunder en flat-rate løsning, ikke ligefrem er blevet taget imod med åbne arme af de store etablerede energiselskaber.

“Vi tilbyder fri strøm, ligesom telefonselskaberne tilbyder fri tale. Vores konkurrenter på markedet tilbyder en pris pr. kilowatt. Vores situation minder på mange måder om Onfone, dengang de lancerede den første flat-rate på telemarkedet,” forklarer Mads Andreas Olesen og fortsætter:

“Vi angriber aggressivt, men vi tager også mange “tæsk” fra konkurrenter, som bestemt ikke byder os varmt velkommen i markedet. Energiselskaberne var nok mest af alt tilfredse med de hidtidige monopolitiske tilstande.”

Mads Andreas Olesen opfatter “disruptive” som et modeord, og han mener, at iværksættermiljøet har tendens til at forelske sig i sådanne modeord. Ikke desto mindre erkender han samtidig, at det netop er en ret præcis beskrivelse af Blue Energys forretningsmodel i forhold til konkurrenterne i energibranchen.

Blue Energy er bygget op omkring et komplet cloud-baseret kundesystem. Alt er bygget i web, og det betyder, at de med minimale omkostninger kanforberede sig på de udfordringer, som energibranchen står overfor i forbindelse med digitalisering af al kommunikation med el-kunderne. Årsopgørelser, slutopgørelser, periodeopgørelser, aconto-faktureringer, kommunikation med Datahub og meget andet har Blue Energy samlet i skyen.