Handelsbetingelser for din webshop – 5 ting du skal vide!

handelsbetingelser

Som webshop-ejer bør du tage dig i agt for returvarer. Du er oppe imod statistikker, der peger på, at hver femte, der handler på nettet, returnerer varerne igen. Derfor er det vigtigt at være på forkant og have handelsbetingelserne i orden. Her er listet 5 ting, du skal vide som webshop-ejer.

Af  Kathrine Svendsen, Danhost ApS

1. Forbrugeren kan slippe uden om omkostningerne
Har du husket at oplyse forbrugeren om, at der pålægges omkostninger ved returnering af varer? Hvis ikke dine returneringsomkostninger og eventuelle gebyrer er beskrevet i dine handelsbetingelser, kan du ikke længere kræve, at forbrugeren betaler disse omkostninger ved returnering af varen. Du hænger altså selv på alle ekstraudgifterne.

2. Varer kan returneres i brugt tilstand
Ifølge Forbrugeraftaleloven er det ikke længere et krav, at varen skal leveres tilbage i ”væsentlig samme stand”, som da den blev leveret. Det betyder, at dine kunder kan returnere varen brugt.
Dette betyder dog ikke, at du skal tilbagebetale det fulde beløb! Sørg blot for at specificere i dine handelsbetingelser, at varen vurderes efter varen er returneret og at værdiforringelsen bliver fratrukket salgsprisen. Værdiforringelsen baseres på, hvad du efterfølgende vil kunne videresælge varen for.

3. Forbrugeren har 28 dage til at returnere varen
I forbrugeraftaleloven står der, at du har 14 dage til at kontakte virksomheden, hvis du vil returnere varen. Derefter har man yderligere 14 dage til at sende varen retur.

4. Trustpilot skal nævnes i dine handelsbetingelser
Når du driver en webshop, bør du have et emne, der hedder persondatapolitik. Her skriver du, hvilke personlige oplysninger der skal oplyses for at handle i din webshop. Skriv herefter, at disse personoplysninger kun benyttes til det formål at kunne levere varen til dig. Indsamler du kundeanmeldelser via Trustpilot eller andre kundeanmeldelses-sites, skal du skrive det under din persondatapolitik, idet data videregives til tredjemand.

5. Hvem har ansvaret?
I tilfælde af, at en returneret vare ikke dukker op, er det forbrugeren, der skal bevise afsendelsen. Har forbrugeren ikke gemt kvitteringen, har du derfor ikke pligt til at foretage tilbagebetalingen.

Et sidste tip
Har du ikke oplyst dine kunder om retten til fortrydelsesret, får du en bøde, og kunden får sin fortrydelsesret forlænget fra 14 dage til 12 måneder. Dine handelsbetingelser er til for at gøre livet lettere for dig som virksomhedsejer. Er dine handelsbetingelser ikke på plads, er der konsekvenser.

Alt i alt bør du gennemgå dine handelsbetingelser en ekstra gang – det er bedre at være på den sikre side.

Anbefalede links:
Dansk Erhverv har udarbejdet en frit tilgængelig skabelon du kan bruge til dine handelsbetingelser, find den her.

Se den samlede Forbrugeraftalelov her.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Introducere DanishWebShops – danishwebshops

Top