Adform: Massiv vækst udfordrer virksomhedskulturen

Aform Team Trendsonline sort hvid

Den danske virksomhed Adform har haft en vækst på 186% i 2015, ansat mere end 230 mennesker, åbnet nye afdelinger og fået en investering 150 millioner kroner. Det har udfordret virksomhedskulturen og nødvendiggjort en langt mere struktureret rekruttering og indkøringsproces.

Holdet bag Adform har haft massivt vokseværk i 2015, og antallet af ansatte er steget fra 390 mennesker i udgangen af 2014 til 620 mennesker i december 2015. Det har været en stor udfordring for virksomheden, at de har øget arbejdsstyrken med 60% på et enkelt år, fortæller CMO i Adform, Martin Stockfleth Larsen.

”I 2015 har vi lanceret tre nye produkter, udvidet til tre nye markeder og åbnet nye afdelinger rundt om i verden. Det seneste år har været en kæmpe vækstperiode for Adform. Og det har været en stor udfordring at vækste på så mange områder på én gang,” forklarer Martin Stockfleth Larsen.

Adform har åbnet nye afdelinger flere steder i verden – blandt andet i USA, Hviderusland og Polen, så virksomheden nu består af 15 kontorer i Europa og 1 i USA.

Mange nye ansigter gav udfordringer
Det har krævet mange ressourcer for virksomheden at ansætte effektivt.

”Vi er vant til mange kulturer i virksomheden. Men det er svært at integrere nye ansatte i den eksisterende virksomhedskultur, når mængden af nye ansigter er så massiv, som det har været tilfældet for os i 2015,” lyder det fra Martin Stockfleth Larsen.

Rekruttering tager lang tid, og det har været svært at ansætte de rette.

”Ansættelser er ikke målet i sig selv. Ansæt hellere færre mennesker og brug tid på at integrere dem ordentligt i virksomheden end at ansætte en masse uden at afsætte den fornødne tid til opstart. Definer opgaverne tydeligt og giv nye ansatte en grundig indføring i virksomheden. Det er godt givet ud. Det her helt agile setup, hvor folk bare finder ud af, hvad de skal lave, er bare mere svært, når man når en hvis størrelse,” udtaler Martin Stockfleth Larsen.

I 2014 lancerede Adform en ny afdeling i den hviderussiske hovedstad Minsk. Og i år kan de se, at det har været indsatsen værd – at det fungerer.

Den store vækst i antallet af ansatte hos Adform, har gjort det nødvendigt for virksomheden at sætte rekrutteringsprocessen mere i system end tidligere, og de har nu en helt fast rutine for nyansættelser.

Amerikansk satsning et af årets højdepunkter
Det har været en større udfordring end forventet med både tids- og kulturforskel mellem Danmark og USA, fortæller Martin Stockfleth Larsen. Det har givet anledning til en række praktiske problemer i forbindelse med åbningen af Adforms amerikanske kontor.

Konkurrencen er også langt større i USA, lønningerne er højere, og fastholdelse af medarbejdere er sværere end i Europa. Bare at få fodfæste og skabe et powerteam har været vores største udfordring. Men det går rigtig godt fremad nu,” understreger Martin Stockfleth Larsen og fremhæver Adforms amerikanske satsning som et af årets højdepunkter;

”Vi har fået skabt grobund for succes i USA. Og responsen er positiv.”

Læs også: Reklameplatformen Adform sigter mod USA med ny funding

Konkurrerer med Google på daglig basis
2015 har været et begivenhedsrigt år hos Adform, der blandt andet er blevet tildelt en entreprenørpris for Innovation af Ernst & Young og derudover har modtaget en investering fra Danica Pension på 150 millioner kroner.

”På daglig basis formår vi at konkurrere med Google og andre giganter hver dag. Og det er måske den aller største succes af dem alle,” smiler Martin Stockfleth Larsen.

Adforms største marked er i løbet af 2015 blevet Tyskland. Det tyske marked har overhalet det nordiske, og 5 års arbejde med at komme ind på det tyske marked har båret frugt. En af Adforms største kunder i Tyskland er Deutsche Telekom.

Læs også: Danske Adform rejser 150 millioner kroner

Adform – en platform for medieplanlæggere
Adform er en cloudbaseret platform til datadrevet, automatiseret og digital medieannoncering til brug for mediebureauer, annoncører og medier. Hvor konkurrenter tilbyder traditionelle topbannere, adskiller Adform sig ved at fokusere på mere interaktive annoncer med blandt andet video og animationer.

Læs også: CMO i Adform: 5 gode råd til bedre annoncering

Læs også

Top