Serieiværksætter: Drop klichéerne når du pitcher

Bragt første gang 5. februar 2015

Hvordan får du overbevist et rum fyldt med potentielle investorer om, at netop din idé er værd at bruge tid på? Serieiværksætter Tine Thygesen har klare holdninger til, hvad du, som taler, skal være bevidst om, når du pitcher din idé.

Iværksættermedier er fulde af guides til, hvordan du som startup leverer ’det perfekte pitch’. Men en ting er indhold, noget andet er teknik. Tine Thygesen har mange års erfaring både på den ene og den anden side af investorbordet. Og så er hun for nylig blevet hyldet som en af de bedste talere i den europæiske tech-branche. For hende er historiefortælling og gensidig interesse nøgleordene, når det kommer til det overbevisende pitch.

Ram dit publikum der hvor det kan mærkes
Professionelle investorpræsentationer kræver en del forarbejde, og tallene skal altid være på plads, hvis du bliver spurgt ind til dem. Men dit pitch bør være kort, og du bør fokusere på målet frem for alt det udenom.

Målet med et pitch er ikke at få folk til at investere. Det handler om, at skabe interesse med kun det mest vigtige og at skabe tillid til de personer, du præsenterer dit produkt for. Hvis folk er interesserede i din idé, skal de nok selvTineThygesen-StartupLive2012 spørge ind til detaljerne,” siger Tine Thygesen.

At fange folks interesse kan være udfordrende og stiller krav til en skarp historiefortælling. Især fordi din forretningsidé samtidig skal være realistisk og kunne lade sig gøre i praksis.

Hos mange iværksættere skal alting være ’disruptive’ og ’verdensomspændende’. Fortæl hellere en historie om fordelene ved produktet som kan mærkes, hvor det gør ondtDu fanger bedre en investor ved at fortælle om Arne, der kom til skade i et trafikuheld end ved at nævne en statistik om, hvor mange der blev kørt ned sidste år,” uddyber Tine Thygesen.

Sæt dig selv i øjenhøjde med investorerne
Det kan være nervepirrende at skulle præsentere sin idé foran branchens dygtigste serieiværksættere. Men netop derfor er det vigtigt, at magtbalancen er på plads, og at du som pitcher sætter dig i øjenhøjde med investorerne.

Som pitcher, lægger man sig ofte som den laverestående og mange lægger ud med at undskylde for noget ved deres præsentation for at sænke forventningerne. Folk vil investere i vindere, der udstråler styrke og selvtillid, ikke dem som starter med at undskylde,” siger Tine Thygesen.

Hvis du bliver nervøs ved tanken om at skulle pitche, anbefaler Tine Thygesen, at du øver den første sætning i din præsentation, og gør den til noget sjovt og interessant – ikke en præsentation af dig selv. Derudover skal du huske på, at du aldrig vil kunne ramme alle, der sidder i en forsamling med netop dit pitch.

Der vil altid være 50 %, som ikke vil investere i dit produkt. Fokuser derfor ikke på at ramme alle ved at sigte bredt, men på at ramme dem, der har en interesse i dit produkt – og drop så tech-ordene,” siger Tine Thygesen.

Skrevet af

Læs også

Top