Klaus Nyengaard leder efter “entreprofessionals”

Klaus Nyengaard, der har opfundet begrebet entreprofessionals, og Stefan Glänzer til TechBBQ 2015.

For at få business angel Klaus Nyengaards opmærksomhed må du blande de særlige kendetegn ved at være iværksætter med professionalisme – han er nemlig på udkig efter, hvad han kalder Entreprofessionals. 

En entreprofessional er en person, der blander det bedste fra iværksætteri og professionalisme.

Som en af ​​de mest aktive business angels i Norden deltager Klaus Nyengaard aktivt i udformningen af tech startup-miljø. Klaus Nyengaard er business angel, iværksætter, aktivt bestyrelsesmedlem i flere nystartede virksomheder, grundlægger af den årlige non-profit startupfestival TechBBQ og har været aktivt involveret i græsrodsinitiativet #CPHFTW siden dets fremkomst.

I 2011 introducerede Klaus Nyengaard udtrykket Entreprofessionals, da han skulle forklare sammensætningen af teammedlemmer i en perfekt organisation. En entreprofessional er en person, der forstår at afbalancere de vigtigste dimensioner af det, der definerer henholdsvis en iværksætter og en professionel.

En iværksætter er typisk defineret som risikovillig, passioneret og opportunistisk. Disse karaktertræk er gode, endda nødvendige, at besidde hvis du ønsker at få succes som iværksætter. Men den virkelige magi sker, når dette kombineres med de særlige kendetegn ved en traditionel professionel, såsom analytiske evner, en rationel tankegang og strategisk tilgang.

De to stereotyper, en iværksætter og en professionel, er ikke rigtig glade for hinanden: “Corporate wankers og skøre iværksættere,” som Klaus Nyengaard beskriver dem. Men de gode virksomheder har altså en blanding af disse to stereotyper i sig.

Fra JustEat til Churchdesk

Klaus Nyengaards første opstartsvirksomhed, debatsitet sol.dk, blev en kæmpe succes. Virksomheden fusionerede og blev børsnoteret til flere milliarder kroner. I modsætning hertil mislykkedes hans næste projekt Mobli, som lavede software til smartphones, da markedet simpelthen ikke var klar.

Efter Mobli har Klaus Nyengaard haft hænderne i mange projekter. Blandt disse er det danske joint venture Infomedia og det norske Schibsted, som i dag er en af ​​eBays største konkurrenter. Han havde også afgørende indflydelse på JustEat’s succes, hvor han blev administrerende direktør, da selskabet skalerede.

Siden JustEat er han blevet til en af ​​de mest aktive business angels i Norden, med investeringer i startups såsom Churchdesk, Wahanda, Woomio og GenieBelt, hvor han også er aktiv medstifter, og hvor der i de stiftende teams også sidder disse entreprofessionals.

De gode råd: Don’t make deals with crooks

Udover at anbefale en balance mellem den iværksætterprægede og den professionelle tankegang, er likability en vigtig faktor, når Klaus Nyengaard vurderer virksomhedernes succespotentiale.

Efter hans mening, investerer du i nogen med henblik på, at de skal opnår succes. Og for at denne proces skal lykkes, skal der være gensidig likability.

“Don’t make deals with crooks! Det ikke betale sig at lave forretninger med folk, der mangler en god samvittighed. Du bør ønske at se de personer, du vælger at arbejde med, som rollemodeller – som personer, du gerne vil se overtage verden,” mener han, og forklarer videre, hvad han lægger vægt på, når han investerer i startups.

“Når jeg investerer i en virksomhed, skal den mindst have potentiale til at blive førende i Europa. Desuden skal holdet være kompetent og den personlige kemi skal være god. Og endelig skal jeg kunne forstå branchen. Det er et par enkle kriterier, men de virker,” siger Klaus Nyengaard.

Foto i toppen: Anders Bagnegaard

Skrevet af

Læs også

Top