Arkiver

E-handelGuideNyhederSøgemaskineoptimering

2 nemme trin til succes med SEO – Det tager kun 15 minutter

Jonas Holm arbejder til dagligt som SEO-konsulent i et marketingbureau, hvor han udelukkende beskæftiger sig med markedsføring på Google. Her deler han ud af sine bedste tips til søgemaskineoptimering.

Google er den mest benyttede søgemaskine i Danmark. Vi danskere Googler i vildskab. De fleste af os flere gange om dagen, hver eneste dag. Vi bruger både Google, når vi skal have svar på spørgsmål, blive klogere på skøre emner, men især også når vi vil bruge penge – om det er på en ny kaffemaskine, en skiferie eller et nyt TV-abonnement, gør ingen forskel.

Af Jonas Holm

Det har de mest hardcore IT-genier været klar over i mange år, men for de fleste virksomheder tog det lidt længere tid, og det er først inden for de sidste 5-8 år, at ”organisk trafik” er begyndt at blive betragtet som en vigtig (online)markedsføringskanal i det danske erhvervsliv.

Meget naturligt er efterspørgslen på ”Google optimering” steget i takt med stigningen i kendskabet. ”Google optimering” er der egentlig ikke noget, der hedder, det rigtig navn er derimod søgemaskineoptimering, forkortet SEO.

SEO er kunsten at optimere en hjemmeside til søgemaskinerne, i håbet om at ens hjemmeside vil blive vist i toppen af søgeresultaterne, når brugere søger på termer, der er relevant for ens virksomhed.

SEO er, som nævnt ovenfor, en forholdsvis ny måde at arbejde med marketing på, ligesom metoderne der benyttes hele tiden ændres, opdateres og forandres. Derfor er der, meget naturligt, en masse mennesker, som ikke arbejder med internettet til dagligt, der synes, at ”det der med søgemaskineoptimering er noget mærkeligt og forvirrende noget”.

Simpelt hack kan give trafik-boom
Sidder du som mindre virksomhedsejer eller website-ansvarlig, kan det være uoverskueligt at finde ud af, hvor du skal starte henne, og hvor du ikke skal starte henne. Der findes en masse fine guides rundt omkring på nettet, ligesom der også udbydes en del kurser – begge steder er et rigtig fint sted at starte, men tit er der rigtig langt fra, man starter, til der rent faktisk kommer resultater.

Har du en nogenlunde god hjemmeside, der har været online i minimum nogle måneder (gerne flere år), er der dog et andet og meget mere lukrativt sted at starte. Metoden er kendt af få her i landet og er den metode der, i langt de fleste tilfælde, giver det største udbytte – for den absolut mindste arbejdsindsats.

Hvor effektiv metoden er, og hvor meget der er at hente, er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, men den udføres på samme måde for alle. Yderligere er den (virkelig) skalerbar, og man vælger selv, om man vil bruge 15 minutter én gang, eller om man vil blive ved. Metoden er delt op i 2 (virkelig) simple og hurtige steps.

  1. Hent listen over søgeord som din hjemmeside allerede ligger højt på i søgeresultaterne hos Google

Det lyder mere indviklet og tidskrævende, end det i virkeligheden er. Hvis din hjemmeside er sat ordentlig op, tager dette step ikke mere end 1,5 minut.

Du logger ind på Google Search Console (tidl. Webmaster Tools), herefter klikker du på linket Søgetrafik -> Søg i Analytics og så hakker du alle 4 bokse af. Du får nu vist en liste over alle de søgetermer, din hjemmeside er blevet eksponeret for i de sidste 30 dage.

Search_Console_-_Søg_i_Analytics_-_roomsa.dk_-_2015-09-08_16.02.12
Listen skulle meget gerne ligne den på billedet her, men bare være meget længere. Listen eksporter du til Excel og gemmer. Nu har du en komplet liste over alle de søgninger, din hjemmeside bliver vist på. Den del af listen, der er interessant, er den øverste del – hvor din hjemmeside ligger mellem placering 1 og 20 (altså side 1 og 2 på Google).

Er din hjemmeside ikke oprettet i Google Search Console, kan det gøres på 5 minutter. Er du ikke særlig teknisk, skal din udvikler (normalt) kunne gøre det på max en halv time. Det, der er vigtigt at huske her, er, at fra din hjemmeside bliver oprettet, skal der gå 30-35 dage, før du får noget data, du kan bruge til noget. Så få din hjemmeside oprettet og vend så tilbage efter en god måneds tid.

  1. Tjek om dine ”gratis reklameskilte på Google” ser ordentlige ud og lokker brugerne ind på din hjemmeside, ellers, optimer dem!

Nu tager du (den interessante del af) listen og starter fra en ende af. Det søgeord, der står øverst, Googler du. Du kan nu se, hvordan dit ”gratis reklameskilt” på Google ser ud. Dette består af den øverste linje, som er din sidetitel, den midterste linje, som er din URL, samt de sidste 2 linjer, som er din meta beskrivelse.

nyheder_om_digitalt_iværksætteri_-_Google-søgning_-_2015-09-08_16.34.27

Du bestemmer stort set selv, hvad der skal stå i både titlen og i meta-beskrivelsen og det er her, der virkelig er noget at komme efter. På billedet har jeg brugt eksemplet ”iphone 6 oplader”, her ligger mytrendyphone.dk nr. 1.

Det er tydeligt, at der her er blevet brugt tid på at lave en god titel og meta-beskrivelse. Men kigger man bare én plads længere ned, til nr. 2, Humac.dk, kan man se, at de ikke har optimeret meta-beskrivelsen. Der står alt mulig forskelligt, som Google selv har hentet fra deres site, fordi de ikke har angivet nogen meta-beskrivelse. Den titel, de har skrevet er desuden også for lang, så Google har fjernet det sidste af den og lavet tre prikker …

Kigger man lidt længere ned på listen, ligger Mackabler.dk som nr. 4. Deres titel er ”Iphone 6 – Mackabler.dk”, tydeligvis ikke optimeret og chancerne for, at der er særlig mange søgende, der klikker på den, er meget lille. Sådan en titel er dog ikke en sjældenhed, det er en typisk autogenereret titel, som de fleste hjemmeside-systemer laver, hvis man ikke selv går ind og foretager noget. Der er altså rigtig mange webshops, der har en masse titler, der ligner, og det er især for disse, at der er noget at hente ved at bruge et par minutter på at optimere.

iphone_6_oplader_-_Google-søgning_-_2015-09-08_16.15.44

Øvelsen er altså meget simpel. Som sagt tager du din liste, starter fra toppen, googler søgeordet og ser på din titel og meta-beskrivelse. Hvis de er lige i skabet, og der ikke er nogen tvivl om, at det er din hjemmeside, man skal klikke på, blandt alle de andre der også kommer frem, så går du bare videre til næste søgeord på listen. Er den dog ikke rigtig god, ændrer du din titel og meta-beskrivelse.

Når man skal skrive en god titel og meta-beskrivelse, er der altid god inspiration at hente hos konkurrenterne, blot ved at kigge i søgeresultaterne, når man googler de enkelte søgeord. Derudover skal fokus være at skrive noget, der giver folk lyst til at klikke på lige præcis ens side, noget der skiller sig ud fra konkurrenterne, der ligger op og ned af en i søgeresultaterne.

I forhold til længde har man 160 tegn at gøre godt med i meta-beskrivelsen. I titlen var det før i tiden 70 tegn, men Google har ændret lidt på det, så i dag har man 512 pixels til rådighed i stedet for. Det gør det hele lidt mere besværligt, da et stort ”Æ” for eksempel vil optage flere pixels end et lille ”i”. Holder man sige inden for 50-60 tegn er man dog i langt de fleste tilfælde godt dækket ind. Bruger man udelukkende store bogstaver (som jeg virkelig ikke vil anbefale), skal man nok tættere på 50, end 60 tegn. For mere inspiration til at skrive gode sidetitler kan Moz’ guide anbefales.