Iværksætter: “Man skulle jo være dum, hvis man ikke tænker bæredygtighed”

Havet Sea Tang Trendsonline

Sidste år vandt en lille energisk virksomhed med store visioner Business Region Aarhus’ Iværksætterprisen for Bedste Fysiske Produkt. Siden da er de blevet eksperter i branding, og er begyndt at tænke bæredygtighed ind i alle kroge af virksomheden.

Nordisk Tang blev dannet i 2014 af Aarhus Universitet, Kattegatcenteret og Havets Hus, med det formål at få den såkaldte ’superfood’ tang tilbage på danskernes middagsborde. Kort tid senere fusionerede iværksættervirksomheden med den økologiske tangproducent Endelave Seaweed.

Fiskehandleren fra Grenå, Heine Max Olesen blev involveret, da Nordisk Tang skulle udvikle deres første produkt, en tangpesto, og så blev han hængende. I dag er Heine medejer af virksomheden og står for salg, produktudvikling og markedsføring.

Grenå-drengen fortæller, at han er vokset sammen med virksomheden, og virksomheden er vokset sammen med Grenå. Nordisk Tang bor i Grenås gamle mejeri, og siden starten i 2014 har iværksætterne oplevet stor opbakning fra lokalsamfundet.

Vil være den mest bæredygtige virksomhed i verden
Fusioneringen med Endelave Seaweed gav virksomheden et nyt sigte. Hos Endelave var bæredygtighed nemlig et primært fokus, og de fik hurtigt overbevist resten af Nordisk Tang om, at ressourcespild skal være en saga blot i virksomheden.

“Vi vil gerne være det mest bæredygtige firma i verden. Man skulle jo være dum, hvis man ikke tænker bæredygtighed ind i sin virksomhed. Det giver mening hele vejen rundt – også på bundlinjen,” bedyrer Heine Max Olesen og giver et eksempel:

“Vandet, vi bruger til at blanchere tangen er fyldt med næringsstoffer. Der er ingen grund til at sende det ud til spildevandsrensning. Det skal på dunke og bruges som miljøvenlig gødning til drivhuse – intet spild.”

Han forklarer også, at al emballage er oppe til revurdering:

“Nu bruger vi glas, som jo kan genanvendes, men vi leder hele tiden efter nye bæredygtige materialer, vi kan bruge som emballage. Her skal være nul spild eller restprodukter i vores produktion.”

Cults branding ekspert er vores mentor
Der er masser af virksomheder i Norden, som de seneste år har prøvet at introducere tang på skandinavernes middagsborde, men ganske få har formået at gøre en rentabel forretning ud af det.

En af de vigtige nøgler til Nordisk Tangs vækst har været en skarpt fokus på branding og marketing. Med Iværksætterprisen fulgte en mentor, og for Nordisk Tang var denne mentor Cults vilde idemand, Brian Sørensen.

“Brian har været og er sådan set stadig en stor del af, at vi lægger så stor vægt på branding, som vi gør. Hvis tang skal tilbage på bordene, så skal vi løfte en kæmpe oplysnings-opgave, og vi skal gøre tang sexet,” siger Heine Max Olesen og forklarer videre:

“Det vidste vi selvfølgelig godt i forvejen, men Brian hjalp os med at få sat det i system. Vi brander os ved at putte tang i nogle produkter, folk allerede kender, som pesto, salt og kryddersnaps, men vi laver for eksempel også en kogebog med kendis-kokken Gorm Wisweh, der snart kommer ud i butikkerne.”

Heine Max Olesen fortæller at foruden de brandingråd, der kom gennem mentoren var Iværksætterprisen også med til at vække endnu mere interesse fra medierne.

Læs også

Top