Vivino: Det krævede benhårdt arbejde at få investering i hus

Theis Søndergaard Vivino Trendsonline

I januar 2016 landede Vivino en investering på 170 millioner kroner gennem en investor klynge, der blandt andet rummer Champagne-giganten Christophe Navarre. COO og medstifter Theis Søndergaard fortæller om vejen til investeringen.

November 2015: telefonen ringer på det danske startup Vivinos kontor. Det er ingen mindre end den belgiske rigmand, der blandt andet ejer Champagnemærkerne Moët og Dom Perignon, Christophe Navarre. Han har gennem længere tid fulgt vinanmeldelses- og prissammenligningsplatformen tæt, og Christophe Navarre mener, at nu er tiden inde til at investere i det danske startup.

“Vi har længe gerne villet finde en investor med et stort netværk i vinbranchen, så da Christophe Navarre, der iøvrigt er helt nede på jorden, kontaktede os, og vi havde haft nogle produktive møder med ham, faldt aftalen på plads,” fortæller medstifter og COO i Vivino, Theis Søndergaard.

Men vejen til investeringen har været lang. Vivino har fejret sin 5 års fødselsdag, og i starten af januar 2015 satte holdet bag Vivino sig for at finde nye investorer. Og interessen for Vivino var, ifølge Theis Søndergaard, stor – også blandt nogle af de helt store fonde.

“Alle var positive og interesserede, men fælles for dem alle var, at de havde afgørende kritiske spørgsmål til vores indtjeningsplaner. Der var simpelthen stadig for mange usikkerheder for investorerne, så de bad os stort set alle sammen om at ‘komme tilbage senere’, når vi havde bevist, at vi kunne tjene penge,” forklarer Theis Søndergaard.

Derfor besluttede holdet bag Vivino sig for at gøre noget ved præcist de punkter, som investorerne havde sat spørgsmålstegn ved – og aller højest på to-do-listen var at skabe en monetær succes.

“Vi satsede i 2015 benhårdt på at bevise, at vi kan tjene penge. Og det mål nåede vi endelig i november,” smiler Theis Søndergaard.

Læs også: Vivino lander kæmpe investering på over 170 millioner kroner

Et tech-startup i vinbranchen
Opbygningen af en automatisk prissammenligning af vine gav pote, og holdet bag Vivino fik styrket kernen i forretningen. Og det var på det tidspunkt, at flere investorere fra vinbranchen for alvor fattede interesse for Vivino. Holdet bag Vivino valgte, som bekendt, at indlede et samarbejde med Christophe Navarre.

“Investeringen fra Christophe Navarre er en blåstempling af os – et techstartup i vinbranchen. Gennem ham får vi adgang til et kæmpe netværk, og han kan åbne en masse døre for os,” lyder det fra Theis Søndergaard.

Indtil nu har Vivino udelukkende haft en organisk vækst, når det kommer til onboarding af brugere. Det vil sige, at de ikke har brugt penge på at skaffe brugere til vinameldelsesplatformen gennem eksempelvis marketing. Og det er et af de områder, som Vivino nu vil fokusere på.

“Vi har haft et meget beskedent marketingsbudget indtil nu, og det øger vi markant. Tidligere har vi kun brugt det til at teste af, hvad der virker i forhold til vores brugere – om det er Facebook, Instagram eller noget helt andet,” forklarer Theis Søndergaard.

Læs også: Nyt samarbejde: Vivino i din lokale Netto-butik

Skaleringsstrategi på plads
Vivino har i lang tid være kørende i Danmark og USA. I 2015 rullede Vivino så forretningen ud i Holland og England, og i den forbindelse fik de sat en model op for, hvordan de starter kontorer op i nye lande og kan være profitable på blot 3 måneder.

“Vi ved nu præcist, hvordan vi starter forretningen op i nye lande. Det er sat helt i system. Vi åbner et kontor op, får tjek på reglerne i de pågældende lande, sætter gang i lokal markedsføring, får kontakt til en lokal vinekspert med kendskab til lokal vin og vindrikkere i det specifikke område. Herefter henter vi nogle lækre tilbud ind til brugerne i det nye område. Det er utrolig vigtigt for vores forretning med mellemmænd med lokalt kendskab,” afslutter Theis Søndergaard.

Planen er at starte op i 10 nye lande i 2016.

Læs også: Følg YoooWe i Californien: Skalerbar strategi

Læs også

Top