Medstifter i Vaavud: “Du skal ikke være bange for de svære beslutninger!”

Thomas Helms har haft fingrene i iværksætteriet i lang tid nu. Ikke mindst er han aktiv CEO i Vaavud. Her er hans fem råd til den unge iværksætter.

Thomas Helms er tidligere McKinsey-konsulent, CFO i Endomondo, og ikke mindst, gået all-in på iværksætteri. Han er opfinder af The Boot Strap – en low-tech transport strap for biler, der nu er på hylderne i byggemarkeder over hele Danmark og Sverige. Stifter og CEO for Vaavud – et high-tech startup, der laver vindmålere til smartphones baseret på en ‘patent pending’-teknologi.

Hvis han havde mødt sig selv for ti år siden, så ville han have givet sig selv disse råd.

Råd #1: “Lav dit budget ud fra den forudsætning at dit salg er nul”
Det tager tid at få bygget salgsprocesser op, og forstå mekanismerne på de forskellige markeder, især hvis man sælger hardware, og især hvis man sælger globalt og igennem flere kanaler og til flere segmenter. Det betyder at salget kan svinge ekstremt meget fra måned til måned, og blot nogle få måneder, hvor salget ligger under budget, kan skabe et meget stort gab i forhold til det cash flow, du har budgetteret.

Råd #2: “Du skal ikke være bange for at skifte folk ud”
Både tilgang og afgang af medarbejdere kan skabe fremdrift. I et startup fokuserer man helt naturligt meget på vækst, så kan det føles som begyndelsen på enden, hvis man skal skære ned på antallet af folk. Men så længe du kommunikerer åbent og ærligt om situationen til de øvrige ansatte og siger tingene, som de er – også hvis der er en, som er blevet fyret – så kan man sagtens holde gejsten oppe på teamet. Faktisk kan det højne moralen hos de tilbageværende, at de kan se, at de svære beslutninger også bliver truffet, og at det I laver er alvor.

Råd #3: “Du bliver nødt til at bruge penge”
Man er nødt til at afsætte penge til marketing og så ellers acceptere, at man højst sandsynligt kommer til at brænde en del penge af på den konto, før man finder ud af, hvad der virker.

Råd #4: “Brug feedbacken fra dine brugere”
Ens brugere vil rigtig gerne give input til produktet, til fremtidige features osv. Lav små brugerundersøgelser løbende, både ved at sende simple spørgeskemaer og ved at lave korte interviews (eksempelvis på Skype), og ved at sende mails direkte til individuelle brugere. Vaavud har først gjort dette for ganske nylig og responsen har været fantastisk, og de har fået helt uvurderlig input til deres ‘roadmap’.

Råd #5: “Sæt dig nogle klare mål og hold fast ved dem”
For hver eneste feature der bliver lavet i dit produkt, skal der formuleres et klart mål og en forventning om, hvilken effekt du forventer at se på nøgletal, såsom bruger-engagement, retention, konverteringsrate og så videre, og så skal der følges op på de tal. Det er svært at få det sat op, men det er den eneste måde, man har en chance for at vide, om det man laver giver mening. Og hvis det nu ikke giver mening, så en mulighed for at ændre kurs.

Læs også

Top