Europæiske udviklere: Virtual Reality bliver meget, meget mere end gaming

VR2

Bruxelles var forrige weekend vært for den første hackathon dedikeret til Virtual Reality (VR) i Europa nogensinde, hvor tæt på 100 deltagere overtog kontorfællesskabet Co.station, for at hacke den næste generation af VR-teknologier.

Skrevet af: Lisa Mallner

Arrangementet blev afholdt af et samarbejde mellem MIC.Brussels og impulse.brussels, der støtter udviklingen af ​​virksomheder, der anvender VR. En femtedel af deltagerne kom fra Danmark sammen med Danish Sound Innovation Network, som støtter udviklingen af ​​3D-lyd, som giver en stor pulje af dybdegående erfaringer.

Ifølge Trendforce, vil den totale markedsværdi af VR nå 6.7 milliarder dollars i 2016, og vil overstige 70 milliarder dollars i 2020. De fleste mennesker, der aldrig har oplevet VR uden for en underholdningssituation, vil blive chokeret over denne projektion – men i de kommende år vil VR trænge ind på selv de mest traditionelle industrier.

VR vil fuldstændig ændre den måde, man gør forretning på
Virtual Reality vil ændre udbuddet af corporate services. Som VR bliver billigere og mere tilgængeligt, vil industrier som bankvirksomheder, ejendomsmarkedet og byggeri indarbejde VR i deres kerneydelser.

Som Juan Bossicard fra MIC Bruxelles forklarer:

“Der er en hel virtuel økonomi, der skal bygges med digitale varer og tjenesteydelser. Hvis du har sociale interaktioner med mennesker, i et virtuelt univers, og de oplevelser ikke længere har høje omkostninger, vil det virkelig demokratisere alt.”

De potentielle cases er forskellige. En af de første sektorer til at udvikle VR er sundhedspleje, hvor de dybere erfaringer folk har med VR, kan anvendes til behandling af fobi gennem effekten af konfrontation. Men VR kan også anvendes i ganske almindelig kundeservice.

“Enhver industri, der er handelsbaseret, hvor service er vigtig, men hvor marginerne er for små til at berettige en storstilet investering i tjenester, vil have en interesse i at udvikle VR-avatarer og gøre dem tilgængelige for folk. For eksempel i ejendomsbranchen, der er en masse af muligheder. En bygning kan endnu ikke konstrueres, men du kan stadig give folk en tour. Auktionshuse er meget interesserede – med VR kan du se, hvordan et maleri ville se ud på din væg, før du køber det,” siger han.

Og VR vil være mere tilgængelig end nogensinde i 2016.

“Inden for de næste par år vil det sprede sig som en løbeild,” siger Juan Bossicard.

Udvikling fra bunden af
VR er en usædvanlig teknologi, idet en stor del af opfordringen til udvikling kommer uden for industrien.

“Det er en masse gør-det-selv-folk og hobbyfolk, der gør VR til en realitet. I virkeligheden er det en rigtig jordbunden branche, der e ri kontakt med sine rødder.”

Lokalsamfund og udviklere har grebet mediet, men opdager hurtigt, at det er nødvendigt at samarbejde med andre.

“Det er et kompliceret medie, og en masse af grænserne og reglerne i dette medie, er stadig ukendt,” forklarer Juan Bossicard.

EUVR har identificeret over 55 VR samlingssteder i 40 byer, der omfatter omkring 12.000 mennesker i Europa. Der mødes grupper for at snakke og udveksle viden om VR – men de er også med til at forme, hvordan teknologien bliver udviklet.

“Folk er nødt til at træffe et valg- hvilken platform, hvilken distribution, hvilken hardware, man skal være kompatibel med. Disse samfund har brug for at blive støttet og forbundet, da de er ved at skrive reglerne i dette nye medie. ”

Som en industri klynge håber EUVR at kunne hjælpe med at forbinde lokalsamfund, som for eksempel det danske – sammen med andre VR-hubs, samt aktører i branchen som Microsoft, Google og Unity.

Gaming dominerer VR – lidt endnu
I 2016, vil VR stadig overvejende nå ud til forbrugerne gennem underholdningsplatforme, og der var ingen mangel på disse på hackathonet. Vinderne, Pandageddon, har skabt et multiplayer spil, der integrerer 2 spillere, der så bruger VR, mens de forsøger at flygte fra et fangehul, samtidigt med at en tredje person interagerer med dem gennem en tablet.

“Pandagedden formåede at skabe en multiplayer co-op gameplay oplevelse med næsten et helt game loop i en perfekt blanding af GearVR og tablet. Deres idé om at bruge levende interaktion til teamwork var også stor!” sagde dommer Thomas Bärtschi, EUVR repræsentant i Norden og en central aktør i udviklingen af ​​EUVR initiativet fra bunden af.

Du kan læse mere om arrangementer her og andre interessante idéer på hackathon her.

Læs også

Top