Landmad.dk: Det er ikke nok at være en webshop

Trendsonline Landmad Louise Juul Dolmer

Landmad er en afsætningplatform for lokale fødevarer i ‘high end’-kategorien. Udover en voksende kæde af fysiske butikker er hjemmesiden Landmad.dk en vital del af platformen, som skal binde hele shopping-oplevelsen sammen.

Louise Juul Dolmer er ildsjælen bag købmandskæden Landmad, som udelukkende sælger lokalt producerede fødevarer i luksusklassen. Hun kalder butikkerne for en afsætningsplatform for lokale producenter, som ellers ville have svært ved at finde et marked hos de almindelige supermarkedskæder.

“Det er der sådan set mange, der har prøvet at lave før. Forskellen er bare, at vi er lykkedes med at lave en rentabel og skalérbar forretning ud af det,” fortæller hun og uddyber:

“Nu er vi ved at nå en størrelse, hvor vi er en god forretning for vores producenter også. Vi er en reel, stabil  afsætningskanal for dem, og vi er helt afhængige af deres produkter i modsætning til de store supermarkedskæder.”

Skalerbart koncept giver politisk applaus
Butikskæden, som har hovedsæde i Grenå består lige nu af fire butikker, og er ved at udvide med en femte butik i Horsens og Louise Juul Dolmer fortæller at der er flere franchisetagere klar også uden for landets grænser.

“Især i et land som Frankrig er de jo rigtig gode til at producere lækre lokale fødevarer, men de er også rigtig dårlige til at afsætte dem. Så inden for de næste 2-3 år så kommer vi nok til at åbne en butik i udlandet. -Vi har også en del interesse fra Norge,” forklarer Louise Juul Dolmer.

Hun mener dog også at virksomheden først og fremmest skal finde teste koncept og forretningsmodel af herhjemme inden eventyret kan fortsætte i det store udland.

Der er da også god interesse både fra potentielle kunder, men også fra politisk hånd. Landmad.dk er nemlig udvalgt af vækstministeriet som et eksempel på hvordan en enkel butik kan være med til at skabe job og har positiv indvirkning på erhvervslivet i landområderne.

Vi skal være ‘landet på nettet’
Det meste af Landmads salg foregår stadig igennem de fysiske butikker, men Louise Juul Dolmer understreger at hun på ingen måde undervurderer vigtigheden af virksomhedens online tilstedeværelse.

“Vi skal være ‘landet på nettet’. Det er ligesom det der er vores målsætning. Så kan det være både dyrt og tidskrævende at skabe, men det er det næste skridt i vores udvikling,” påpeger hun.

Hun bemærker også at virksomheden langt fra har tænkt sig at ‘nøjes’ med en webshop. Foruden platformen ‘Landmad.dk’ og de semi-tilknyttede webshops for hver enkel butik, så har siden nemlig også en tilknyttet kok, som deler opskrifter med de lokale ingredienser.

“Vi er i gang med at udvikle et videns-site i sammenhæng med opskrifterne. Her skal der være tips om alt indenfor madlavning. Eksempelvis hvilke udskæringer er gode til hvilke retter, hvor sidder de på dyret og hvilken kvægrace skal du vælge hvis du har højt kolesteroltal?” fortæller Louise Juul Dolmer begejstret.

“Platformen skal være det sted vi samler virksomheden og familierne. Mens mor finder en lækker økologisk lyng-honning, kan far studere den fineste udskæring på Limousinekvæget og lillemand kan spille vores computerspil, hvor man lærer at passe en ko. Der skal være noget for alle,” uddyber hun.

Louise Juul Dolmer fortæller, at hun dybest set er et konkurrencemenneske, og hun ind imellem har brug for at få afløb for den trang. Derfor tog hun udfordringen op da hun modtog beskeden om, at virksomheden er nomineret til dette års Business Region Aarhus Iværksætterprisen.

“Jeg tager det som en chance for at bevise, at vi er de bedste. Jeg ved at vi kan vinde,” griner Louise Juul Dolmer.

Du kan indstille din eller din vens østjyske startup til Iværksætterprisen 2016 på dette link. Deadline for tilmelding er søndag den 21. februar.

Læs også

Top