Trustpilot: Brugeranmeldelser giver bæredygtig nethandel

Bæredygtig nethandel fordi Trustpilot brugeranmeldelser hylder kvalitet

Peter Mühlmann giver indsigt i, hvordan han opfatter Trustpilot som et led i en bæredygtig nethandel, der gavner både forbrugere og nethandlere.

I 2007, da Trustpilot var i opstartsfasen, var nethandel stadig i sit spæde stadie i Danmark. På det tidspunkt havde Peter Holten Mühlmann ikke forestillet sig, at dansk nethandel skulle runde 90 milliarder kroner et årti senere. Fremgangen i nethandlen betød også fremgang i antallet af brugeranmeldelser.

“Min første idé med Trustpilot var at skabe bedre nethandel for min mor. Det blev lynhurtigt udvidet til bedre nethandel for alle – i verden,” fortæller iværksætteren, der er stifter og CEO i det danske brugeranmeldelsessitet Trustpilot.

For manden bag det efterhånden 9 år gamle startup, handler det stadig om at skabe bedre købsoplevelser for forbrugere, og om at generere feedback og indsigt til virksomheder, så de kan optimere deres kundeservice og forretning.

“Med andre ord skabe en bæredygtig relation mellem forbrugere og virksomheder.”

Læs også: Bæredygtighed og boldbad sikrer konkurrencedygtig forretning

Brugeranmeldelser hylder ‘Best Practice’
Selv om brugeranmeldelser i sig selv ikke er hverken bæredygtige eller det modsatte, så opfatter Peter Holten Mühlmann alligevel forretningen som en brik, der forstærker bæredygtige forretninger,  som en service, der bidrager til bæredygtighed hver gang brugerne hylder de virksomheder, som de har tillid til.

“Brugeranmeldelser skaber en positiv spiral, hvor mennesker deler viden på globalt plan, hvor ‘best practice’ belønnes af tilbagevendende kunder, og hvor samspillet mellem virksomheder og forbrugere styrkes gennem tillid og troværdighed,” forklarer Peter Holten Mühlmann, der fortæller at omdrejningspunktet for Trustpilot er tillid:

“Vi kender det fra vores arbejdsplads. Hvor der er tillid mellem kollegaer, føler vi os trygge. Det gør, at vi skaber bedre resultater og et bedre arbejdsmiljø. På samme måde er det med nethandel. Hvis der er tillid mellem en køber og en sælger, bliver det som regel en god handel, måske endda en langvarig relation.”

Selv om brugeranmeldelser hylder virksomheder, som de gerne vil handle hos igen, betyder det dog ikke, at produkterne er nogen, der understøtter et bæredygtigt miljø. Og det er heller ikke noget, der nødvendigvis skaber sundere forbrugervaner eller modsætter sig brug-og-smid-væk kulturen.

Læs også: Trustpilot runder 500 medarbejdere

Vi tør vise tillid, når vi kan anmelde hinanden
Deleøkonomi baserer sig på tillid, siger Peter Mühlmann og henviser til en artikel i Forbes. Deleøkonomien betyder, ifølge Peter Mühlmann, også at vi bedre kan udnytte ressourcer på den lange bane. Han mener, at netop brugeranmeldelser er et vigtigt led i at skabe en tillidsfuld deleøkonomi.

“Brugeranmeldelser og den dialog, som de fører til, betyder, at forbrugere og virksomheder deler viden og sammen kan skabe bedre nethandel,” forklarer den kun 31-årige iværksætter. “Virksomheder får øjeblikkelig feedback fra kunderne, og alle anmeldelser – positive og negative – offentliggøres med det samme.”

I junglen af webbutikker kan forbrugere på få sekunder få en indikation af, hvad andre forbrugere har oplevet – og på det grundlag træffe deres valg.

Hvis der allerede er forbrugere, der har udtrykt, at de har tillid til en webshop eller et deleøkonomisk koncept, så vil nye forbrugere også være tilbøjelige til at gøre det samme.

Læs også: Trustpilot: Fuld fart på i 2016

Læs også

Top