Arkiver

NyhederPlatform

Ny investering til Cope it – nu skal briterne af med tandlægeskræk

Med en ny kapitalindsprøjtning på 2,5 millioner kroner vil den blot 2 år gamle startup-virksomhed Cope it udvide sine markedsandele i Danmark – og ikke mindst vil Cope it skalere og bekæmpe tandlægeskræk i England.

Den danske startup-virksomhed Cope it, der har startet en digital platform til kommunikation mellem patienter og tandlæger for at komme tandlægeskræk til livs, har netop landet en investering på 2,5 millioner kroner. Kapitalindsprøjtningen kommer fra en investorklynge bestående af Cope its eksisterende investorer, herunder Capnova, og de nytilkomne investorer Business Angel Michael Krogh og investeringvirksomheden Monda Finance, der har særlig interesse i tandlægebranchen, hvor deres netværk er stort. Investorerne ser store globale perspektiver i Cope its produkt:

”Cope it har et stærkt og engageret team, som har udviklet en unik løsning, der har et stort salgspotentiale i både Danmark og udlandet. Og ikke mindst har de et vigtigt og sympatisk sundhedsmæssigt perspektiv ved at understøtte, at folk får tjekket deres tænder,” udtaler privat investor Michael Krogh.

Siden den københavnske opstartsvirksomhed Cope it i 2015 introducerede mobilen som våben mod tandlægeskræk, har 65 danske klinikker taget deres digitale behandlingsform i brug. Kunden får et spørgeskema på mobilen, der giver tandlægen et indtryk af, hvor bekymret patienten er ved tandlægebesøget. Efterfølgende kan patienten rate og vurdere behandlingen.

Læs også: Cope it afhjælper tandlægeskræk med mobil platform

Cope it indtager de britiske tandlægestole

Tanken om tandlægestolen fremkalder så svedige håndflader hos 4 af 10 danskere, at de bekymrer sig i ugevis op til besøget, har mareridt om tænder, der falder ud og ofte ender med at udsætte aftalen. Samtidig oplever tandlægebranchen et radikalt skift i relationen til patienterne. De shopper nemlig i stigende grad rundt mellem tandlægernes services.

Det britiske tandlægemarked er mere modent end det danske – forstået på den måde, at britiske patienterne i endnu højere grad end de danske shopper rundt. Forholdet til tandlægerne bevæger sig væk fra det traditionelle læge/patient-forhold. Patienter betragter i stigende grad et tandlægebesøg som en behandling, der gerne må bære præg af velvære og gode kundeoplevelser, forklarer CEO i Cope it, Esben Toftdahl Nielsen.

”Tidligere levede og døde en tandlægeklinik med de samme 1000 patienter. I dag begynder branchen virkelig at mærke, at patienterne er blevet til forbrugere. De shopper rundt mellem klinikker og tager på tandlægerejser. Hvis du som patient har én dårlig oplevelse, kan du allerede på vej ud ad døren med et par hurtige klik på mobilen finde en ny tandlæge. Her er Cope it en måde at forstå sine patienter bedre og reagere på det,” siger Esben Toftdahl Nielsen.

En stor del af den nye investering skal gå til at lancere Cope it i Storbritannien parallelt med, at de fortsat vil opbygge markedsandelen i Danmark.

”I Danmark er det endnu ikke så udbredt med tandlægekæder, mens 20 procent af det britiske tandlægemarked er dækket af kæder med op til 500 klinikker, og det betyder, at vi kan tilbyde vores platform til mange flere tandlæger på én og samme tid,” uddyber Esben Toftdahl Nielsen.

Klar til at skalere til udlandet

Cope it platformen er, ifølge Esben Toftdahl Nielsen, målrettet alle patienter generelt og altså ikke kun gruppen med tandlægeskræk. Den opfylder nemlig et stigende patientønske om personlig behandling i tæt dialog med tandlæger eller andet sundhedsfagligt personale. Og den løser den udfordring, som tandlægebranchen står overfor – at klienter er blevet krævende forbrugere i stedet for loyale og autoritetstro patienter.

”Folk over hele kloden har tænder, og produktet er skalerbart til at møde et større marked. Samtidigt har modellen potentiale til at blive overført til andre områder – for eksempel som et digitalt værktøj til at supplere håndteringen af stressforebyggelse i virksomheder,” udtaler andengangs-investor i Cope it, Charlotte Klinge, og påpeger, at Cope it også har potentiale til at kunne løse udfordringer med stress på arbejdspladsen for ‘corporates’.

Esben Toftdahl Nielsen fortæller, at de indtil nu har fået testet i Danmark, at der er et behov i dentalbranchen for Cope its platform. Nu handler det om at udvide til Storbritannien i løbet af sommeren 2016. Senere går turen til USA, hvor tandlægemarkedet er stort. Derudover udvikler holdet bag Cope it videre på platformen, der muligvis i fremtiden kan hjælpe andre dele af den sundhedsfaglige sektor med at håndtere angst.

2 kommentarer

Skriv et svar