5 forbrugertrends du skal holde øje med i 2016

2016_trendwatching_trendsonline

2016 byder ifølge Trendwatching på nye forbrugertrends der kommer til at betyde, at produkter blandt andet får flere funktioner, bliver mere eksklusive og benytter sig af mere nytænkende og tidsbesparende løsninger. 

Trendwatching.com kommer med deres bud på de 5 største forbrugertrends, vi kommer til at se i 2016.

  1. Status og eksklusivitet

Den første tendens, Trendwatcher tager fat i, er produktets status. Produktstatus får i 2016 et nyt fokus: eksklusivitet.

Førhen var det virksomhederne der skulle bevise noget overfor deres forbrugere, men den tendens skifter, så det kommer til at være forbrugerne der skal bevise noget overfor virksomhederne og deres produkter.

For eksempel var det virksomhederne der skulle tage initiativer til at implementere ting som social bevidsthed i deres produkter, men skiftet gør, at det nu er kunderne der udtrykker noget ved for eksempel at købe socialt eller miljøbevidste produkter. Produkter bliver i højere grad til at udtrykke noget, og det er en af de største drivkræfter for dette skift.

Rådet fra Trendwatching er derfor at være frygtløs og tænke uden for boksen, når det kommer til traditionelle markører for brandloyalitet. Vær opfindsom og udfordrer kunderne, så de beviser noget med købet af dit produkt og ikke omvendt.

  1. Tilpasset tilstedeværelse

Tidligere har tendsen været, at virksomheder skal være tilgængelige for deres kunder døgnet rundt på alle tænkelige måder. Trendwatching forudser, at mange gennemsnitlige virksomheder vil fortsætte på den måde, mens de der tænkere smartere vil fokusere på en simpel ligning:

innovative kanaler + nuancerede sammenhænge = rette sted + rigtige tidspunkt

Virksomhederne skal stadig i høj grad være tilstedeværende overfor deres kunder, men i et omfang der er tilpasset produktet og kunderne. På den måde bliver det ikke en ligegyldig feature, men et meningsgivende redskab til at være i kontakt med dem.

Deres bud er at starte med at undersøge, hvorfor den specifikke form for tilgængelighed der benyttes overfor kunderne fungerer. Derefter, kan man kigge på, om det virkelig er den mest effektive måde og undersøge om der er bedre metoder der burde undersøges.

Det kan sagtens være, det i forvejen er gode metoder der bruges, men der kan også komme nye, innovative måder frem der i sidste ende vil være mere effektive – det kan være måder kunderne endnu ikke selv er klar over, at de hellere vil benytte sig af, så det er med at tænkte kreativt.

  1. Intern virksomhedskultur 

I en tid hvor mange større virksomheder gennemgår interne kriser, er deres tredje bud at have fokus på en god intern virksomhedsstruktur.

Se ind ad og kommuniker transparrent til kunderne, så de får følelsen af, at det ikke kun er et godt produkt, de støtter ved at købe produkterne. Det skal også have fornemmelsen af, at de støtter et godt, sundt arbejdsmiljø for de medarbejdere, virksomheden har. Det skaber ekstra brandværdi til produktet, og er en vigtig måde at skille sig ud fra ander lignende produkter.

Buddet fra Trendwatching er, at sørge for at virksomhedens interne kultur er noget man vil vise from for at skjule. Kunderne vil forvente at se konkrete skridt i retningen mod at opnå visionerne, og det kan blive dyrt for virkomhederne, men Trendwatchings argument er, at det i sidste ende vil være en stor fordel.

  1. Teknologisk udvikling

Der vil fortsat være stort fokus på fordelene ved nytænkende og smarte løsninger, der sparer folks tid, penge og generelt gør tilværelsen lettere, og kunderne vil i endnu højere grad forvente innovative løsninger, der kan afhjælpe dem med deres dagligdagsproblemer.

Det er ikke noget der behøver være dyrt for virksomhederne. Det vigtigste er at finde ud af, hvad det i bund og grund er, kunderne gerne vil have ud af deres produkt, og hvordan det lettest kan løses ved hjælp af smarte, digitale tricks.

Deres bud er, at virksomhederne gør brug af alle de nye smarte features, de får stillet til rådighed. De skal bruge dem smart i deres virksomheder og satse på folks bekvemmelighed, så deres produkt altid fungerer så problemfrit som muligt.

  1. Ét produkt – flere funktioner

Trenden for 2016 bliver, at bruge det samme produkt på nye måder – at genskabe produktet med nye funktioner.

Det kan man blandt andet gøre ved at genoverveje forretningsmodellen for produktet. På den måde kan man som virksomhed overraske kunden med en øget værdi af produktet, og prissætningen af det kan med fordel for virksomheden ændres. De nye funktioner vil gøre kunderne villige til at betale mere, fordi produktet kan mere end førhen.

Trendwatching spår, at kunderne vil være mere åbne for innovative forretning løsninger. Samtidig vil kundernes forventninger til produkter forandre sig, fordi produkter får flere funktioner.

Skrevet af

Læs også

Top