Tjen penge for at lave spil – ikke omvendt

Skal vi stræbe efter at tjene penge, så vi kan lave spil, eller er det okay at tjene penge for pengenes skyld i spilbranchen? Det er et af de spørgsmål, der blev diskuteret til Games Business 2015.

Rune Drewsen er medstifter og administrerende partner i Triband, et spiludviklingsfirma, der i øjeblikket arbejder på et virtuelt spil, kaldet Reptilicus VR. Spillet er et socialt virtual reality spil baseret på den første danske monster film, Reptilicus, fra 1961.

Spillet spilles med VR beskyttelsesbriller og styres ved hjælp af en Salto dragt, som er blevet udviklet af en anden dansk selskab kaldet Rokoko. Salto er en motion capture dragt, som blandt andet bruges til virtual reality spil. Reptilicus VR er berammet til udgivelse i 2016.

Games Business 2015 fortalte Rune Drewsen om forretningsfilosofien bag deres virksomhed, og hvordan de aldrig udvikler spil udelukkende for at tjene penge, samtidig med at de stadig både ønsker, og har brug for, at tjene penge, for at holde virksomheden kørende.

“Vi har brug for at tiltrække nye talenter, der kan føre os i nye retninger; retninger, vi endnu ikke har overvejet og det er derfor, jeg synes det er vigtigt at deltage i en konference som denne. Det er okay at lave forretning, men husk at tjene penge, så du kan lave spil … ikke den anden vej rundt. Vi skal huske på, at det altid er godt for enhver industri at have noget forskellighed” sagde Rune Drewsen forud for konferencen.

En lukrativ forretning er en mulighed – men jag ikke pengene
Rune Drewsen mener absolut, at det er muligt at drive en lukrativ forretning ved at fokusere på produktet frem for jagten på en ny pengemaskine.

“I løbet af de sidste par år har vi set den danske spilbranche blive drevet mod ‘hvor pengene er’, i stedet bør vi se på at ændre, hvor markedet er ved at gøre nye originale spil. Vi kan ikke komme foran ved at følge alle andre,” konkluderer Rune Drewsen.

Danmark største spilbranche konference for nordiske spiludviklere fandt sted den 7. december, med det formål at drøfte fremtiden for erhvervslivet i spilindustrien. Udvalget af talere omfattede folk som Ex-Kings Tommy Palm, Christine Thaarup, Steffen Kabbelgaard fra ​​Betadwarf, og mange mange flere. Derudover var muligt at opleve Jesper Krogh Kristiansen, fra gaming-virksomheden Electric Bloo og forfatter bag bogen ”Store drømme – små mirakler- Historier fra den danske spilbranche”, i rollen som moderator i paneldebatten om fremtidens visioner, til Games Business 2015.

Læs også

Top