Gæsteindlæg: Flyt din mailingliste og få gladere kunder

De fleste nyhedsbreve bliver oftest skrevet ud fra den interesse, som abonnenterne havde, da de tilmeldte sig nyhedsbrevet, og ikke den interesse de har i dag. Ved at flytte din mailingliste over i jeres CRM-system, får du en bedre gennemslagskraft overfor dine kunder.

Gæsteindlæg af: Benny Christen Grandahl.

Mange nyhedsbreve kører via en e-mailmarketingtjeneste som for eksempel MailChimp eller BullSender. I bedste fald har de også en række forudprogrammerede nyhedsbreve, der automatisk sendes ud. Men de fleste firmaer bruger kun mailinglisten til at sende gode tilbud, produktnyheder eller andre nyheder om firmaet.

Det i sig selv er en fejl. For de mails, der sendes ud, skal handle om emner, der er relevante for abonnenterne, ikke om firmaet. Det gider ingen høre om. De vil hellere høre om noget, der har betydning for dem.

Det der var relevant i går, er ikke relevant i dag
Men selv om du ikke begår den fodfejl, kan du alligevel meget nemt ende med at udsende nyhedsbreve, der ikke har nogen gennemslagskraft. For bruger i en almindelig e-mailmarketingtjeneste og automatiserede nyhedsbreve, skriver I om det emne, der var interessant for jeres abonnenter – jeres potentielle kunder – da de tilmeldte sig nyhedsbrevet, ikke det der er relevant for dem i dag.

Siden de tilmeldte sig nyhedsbrevet, har de sikkert fået mere viden om emnet og har udviklet sig, eller også finder de ikke emnet interessant længere. Der mangler simpelthen en måde at kunne tilpasse nyhedsbrevene løbende, så de bliver ved med at have relevans og både følger kunden eller kundeemnets egen udvikling og den generelle udvikling i markedet.

CRM-systemet fortæller jer, hvad folk finder relevant netop nu
Den viden vil du oftest have i virksomhedens CRM-system. Her kan du bygge og segmentere jeres nyhedsbreve helt præcist efter folks aktuelle interesser og løbende følge de trends og den indsigt i kunder og kundeemners interesser, som I har registreret i forbindelse med jeres kontakt med dem.

I kan kort sagt skræddersy og tilpasse den enkelte abonnents nyhedsbrev efter, hvor langt den enkelte abonnent er på sin købsrejse og hvilke emner den pågældende ellers har udvist interesse for på jeres side eller gennem anden kontakt til jer. Samtidig kan du lynhurtigt tilpasse indholdet i nyhedsbrevene, efter de ændringer du ser, der sker i eksisterende kunders interesser og markedet generelt.

Derved kan jeres nyhedsbreve levere den helt rigtige værdi til den enkelte abonnent på det rigtige tidspunkt. Det øger gennemslagskraften og I får en større og større stjerne hos abonnenten, for hvert nyhedsbrev I sender til dem.

Vælg først segmentet, derefter budskabet
Det kan lyde, som om det kræver en voldsom segmentering og en masse e-mails. Men heldigvis skal du ikke skrive hver eneste e-mail selv. De sammensættes som et puslespil, der giver lige præcis det indhold, abonnenten synes er mest interessant netop nu.

I stedet skal du koncentrere dig om at udvælge de rette segmenter og derefter målrette budskaberne, så de rammer segmentet helt præcist. Så ligesom i alt andet salg, kræver det, at du kender din forretning og dens kunder så godt, at du ved, hvad der giver mest mening for dem netop der, hvor de er i deres købsrejse.

Resten klarer jeres CRM-system som eksempelvis Microsoft Dynamics CRM, SalesForce eller webCRM – dette ville aldrig kunne lade sig gøre med en e-mailmarketingtjeneste.

Skrevet af

2 kommentar

  1. hh@speople.dk'Henrik Høyer said:

    Det bedste resultat kommer ved at integrere sit CRM med en e-mailmarketingtjeneste. Vores kunder har rigtig gode erfaringer med at bruge 360 Business Tool som CRM system og MailChimp til e-mail.

    Opsamling af emne- og kundedata sker i vores CRM system og herfra laves segmenter som så mailes fra MailChimp. På den made rammer man de rigtige emner/kunder med de rigtige budskaber – og MailChimp er top-klasse til at lave flotte mails der ikke rammer i spamfiltre

  2. hh@speople.dk'Henrik Høyer said:

    ..i øvrigt er MailChimp rigtig godt til at sikre at op-outs klares professionelt, og med feedback til afsenderen. Denne information fødes så tilbage i CDM systemet og herfra kan man jo fx give kunden/emnet et kald og høre om årsagen til deres op-out.

Top