Det gør os trygge, når vi handler på nettet

Jamie Brighton, E-handel

Ingen har lyst til at blive snydt, når de shopper online, og derfor har vores tillid til webbutikkerne afgørende betydning for, hvor vi vælger at handle på nettet. Danskerne får tillid til en webbutik, hvis den klart angiver leverings- og returregler, har tydelig kontaktinformation samt positive brugeranmeldelser. 

En ny undersøgelse, foretaget af YouGov for anmeldelsesplatformen Trustpilot, tager udgangspunkt i, hvad der giver danskerne tillid til onlinebutikker. Resultaterne peger på, at det især er klar kommunikation om leverings- og returregler samt andre forbrugeres blåstempling af butikken, der har betydning.

”Undersøgelsen peger på to dominerende tendenser, som skal være i orden for, at forbrugerne får tillid til en webbutik. Den ene handler om gennemsigtighed – det vil sige, at webbutikken er til at komme i kontakt med og informerer klart og tydeligt. Den anden handler om, at webbutikken skal være blåstemplet af andre eksempelvis ved at have positive brugeranmeldelser,” siger Corporate Communications Director i Trustpilot, Mathilde Lykke Bülow, og uddyber:

”Mange forbrugere har hørt om sager om snyd og fupbutikker på nettet og vil derfor gerne tage deres forholdsregler, når de handler online. At så mange kigger på blandt andet leveringsinfo og tydelig kontaktinformation er et rigtig godt tegn, for det er ofte her, en falsk butik vil falde igennem.”

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1017 interview med danskere i alderen 18-74 år i perioden 13.-14. januar 2016.

Her er tre ting danskerne ifølge undersøgelsen særligt lægger vægt på, når de shopper på nettet.

1. Let tilgængelig leveringsinfo
I undersøgelsen svarer 69 procent, at tydelige leverings- og returregler har betydning for, om de har eller får tillid til en webbutik.

2. Tydelig kontaktinformation
62 procent mener, at det har betydning, at webbutikken har tydelig kontaktinformation.

3. E-mærket
62 procent føler sig mere trygge, når webshoppen er e-handelsmærket.

4. Andre brugeres blåstempling
45 procent giver udtryk for, at positive brugeranmeldelser på medvirker til at skabe tillid.

Unge lytter mest til andre
Undersøgelsen viser også, at unge anvender brugeranmeldelser fra andre forbrugere i højere grad end ældre. 57 procent af de 18-34-årige svarer, at positive brugeranmeldelser har betydning for deres tillid til en onlinebutik. Blandt de 35-55-årige har dette betydning for 47 procent, mens tallet er 34 procent for de 56-74-årige.

Læs også: Ny EU lov kan få stpre konsekvenser for dansk e-handel

Læs også

Top