Stifter af Sustainable Brands: 7 globale forretningstendenser

Global tendenser Trendsonline

Den internationale konference Sustainable Brands kommer til København i september 2016. Stifteren af organisationen og netværket giver indsigt i 7 bæredygtige, globale tendenser her.

KoAnn Skrzyniarz, founder and CEO Sustainable Brands, er i disse dage i Danmark for at forberede den internationale konference, der afholdes i København d. 26.-28. september 2016. Hun rejser verden rundt og arbejder med store brands til hverdag – og med at fremme bæredygtighed og gøre det til en god forretning.

“Der kommer nye bæredygtige ideer og værktøjer online dagligt, og vi oplever, at forbrugere verden over er ved at komme med ombord,” forklarer KoAnn Skrzyniarz.

Her giver KoAnn Skrzyniarz indsigt i 7 globale tendenser, som hun ser i forhold til bæredygtige brands.

1. Bæredygtighed redefineres
Flere af de store brands redefinerer bæredygtighed og breder begrebet ud. Et eksempel herpå er hudplejeproducenten Dove, der forsøger at italesætte og rykke ved eksisterende kropsidealer. En virksomhed som Natura gør sine hudplejeprodukter simple og spreder budskabet, at det ikke er nødvendigt at tilføre en masse kemiske tilsætningsstoffer til hudpleje og kosmetik.

Den amerikanske fastfoodvirksomhed, Panera, har introduceret en forretningsmodel, hvor velstående mennesker kan betale ekstra for deres brød og give mindre velstående mulighed for at købe brød til en lavere pris.

2. Produkter og services bliver gen-designet
Rundt om i verden taler man meget om små plastikstykker i kosmetiske produkter for tiden – og det er et oplagt sted at innovere for kosmetikbranchen. Et eksempel på et stort brand, der har gen-designet nogle af deres produkter, er Levi’s med deres Waterless Jeans. I tøjproduktion er vandforbrug et stort problem ressourcemæssigt, hvilket er grunden til, at Levi’s har valgt at lancere sine bukser produceret uden brug af vand.

3. Forretningsmodeller gen-designes
Deleøkonomiske forretningsmodeller som eksempelvis Airbnb boomer. Det samme gælder forretninger, der bygger på cirkulær økonomi. Som eksempel herpå fremhæver KoAnn Skrzyniarz virksomheden Interface, der omdanner og genavender fiskenet til tæpper.

4. Opmærksomhed og engagement øges
Flere virksomheder sætter samkørsel til arbejdspladsen i system, hvilket både mindsker CO2-udslippet og giver medarbejdere nye muligheder for at mødes og tale sammen. Samkørsel bliver på den måde den nye “kaffeautomat-snak”.

Opmærksomheden på bæredygtighed som marketingsværdi øges, og virksomheder som Dell har forstået at markedsføre sig ved at fokusere på bæredygtighed. Det har de gjort ved at reducere deres emballage og udvikle nye måder at indpakke deres produkter på, hvilket har givet deres brand et nyt positivt fokus.

5. Forandring bliver muliggjort
Gennem ændringer i produkter og services bliver det muligt for forbrugere at vælge bæredygtighed. KoAnn Skrzyniarz fremhæver BMW, der har lavet en service til deres kunder, der har valgt en elbil – de kan låne en benzin- eller dieseldrevet bil til længere ture, der ellers er et problem for el-biler ejere. Andre eksempler kan være aktivitetsmåler-uret FitBit, der fordrer et aktivt liv, eller den bæredygtigt producerede telefon Fairphone.

6. Forsyningskæder forbedres
Der sker en udvikling i forhold til at bedre forsyningskæderne i mange virksomheder – en mere gennemsigtig og bæredygtig tilgang vinder også indpas på denne front. KoAnn Skrzyniarz fremhæver Unilever, der har lavet en forsyningkæde, der tillader forbrugere at spore den palmeolie, virksomheden bruger.

7. Samarbejde på tværs
Sidst, men ikke mindst, fortæller KoAnn Skrzyniarz, at mange store brands er begyndt at arbejde på tværs for at fremme bæredygtighed.

Læs også: Iværksætter: “Man skulle jo være dum, hvis man ikke tænker bæredygtighed”

Læs også

Top