Bownty fokuserer på kvalitet til brugerne: Derfor vinder de

Bownty er en af de succesfulde tosidede platforme, der er opstået i Danmark. De har oplevet stor vækst, siden de startede i 2011 og har stor tilgang i form af både brugere og udbydere. Men de har også mødt deres del af forhindringer på vejen, mest i kraft af udfordringerne ved at få tilslutning til en tosidet platform.

Tilbudsportalen Bownty leder dig rundt i udbuddet af mange forskellige deals, fra mange forskellige dealsites. Bownty giver forbrugeren mulighed for at modtage foretrukne typer af tilbud på oplevelser i europæiske byer. Tilbudsportalen samler tilbud fra omkring 1200 europæiske byer. Det giver forbrugeren gode muligheder for at opleve foreksempel Paris til attraktive priser.

Hønen eller ægget
Holdet bag Bownty valgte at fokusere på kvaliteten først, da de gik i gang med at etablere platformen. De blev enige om at for at få brugerne ind, måtte de have noget godt at byde på.

“Det er jo det evige spørgsmål om hønen og ægget, men vi besluttede os for at skaffe det rigtige indhold først og så skaffe brugere efterfølgende. Vi havde en klar strategi for, hvordan vi skulle kommercialisere vores indhold, så det var attraktivt at være bruger hos os, og det er naturligvis en af de ting, vi hele tiden arbejder hårdt for at opretholde og udvikle på,” uddyber Katrine Kirkeby Thomsen, PR og Communications Manager hos Bownty.

Hun påpeger også, at brugerne naturligvis er essentielle for Bownty:

“Det er dem, der gør det attraktivt for annoncørerne at være hos os, så på den måde hænger det hele jo sammen,” siger hun.

Brugeren er kongen, udbyderne betaler gildet
For en platform som Bownty melder der sig et andet spørgsmål, når man starter op: Hvem skal betale? Det var teamet nu ret enige om og valget faldt på annoncørerne.

“I vores tilfælde var det ret naturligt for os, at annoncørerne skulle være den betalende part. Det skyldtes udelukkende, at vi gerne ville skabe en markedsplads, der var gratis at benytte for brugerne, og som skabte gennemsigtighed på et marked, der var og stadig er præget af mange udbydere,” lyder det fra Kathrine Kirkeby Thomsen.

Bownty har en klar vision om, at platformen eksisterer for brugernes skyld. Markedet skal være gennemskueligt for brugerne, så de er ordentligt informeret om, hvad der tilbydes derude. Det er en luksus, brugerne er begyndt at nyde godt af, efter den digitale tidsalders indtog.

Før digitaliseringens muligheder har den klassiske forretningsmodel i mange hundrede år været dominerende. Virksomhederne havde selv kontrol over leverancen af deres varer og ydelser, og koncentrerede sig om at opfylde behovet hos en specifik kundegruppe. Den tosidede platform fungerer derimod som et marked, der tillader udbuddet og efterspørgslen at interagere. Som platform-startup tjener du altså ikke penge på at sælge dit produkt til kunden, men ved at muliggøre transaktionerne mellem de to kundegrupper – og snuppe et gebyrer og reklamere.

Ifølge Kathrine Kirkeby Thomsen har det da også været en af udfordringerne ved at lave et startup som Bownty,- man føler ikke nødvendigvis, at man tjener nogen penge på det arbejde, man udfører. Som hun påpeger, så er der ikke megen indtjening i foretagendet til at starte med.

“Man ser kun en brøkdel af pengene og dermed sin indtjening, fordi selve transaktionen foregår hos et partnersite.”

Hun tilføjer også, at der ikke skal være tvivl om, at det i starten var en udfordring at overbevise annoncørerne om at være tilstede på deres markedsplads.

En sådan platform er altid afhængig af, at der er brugere på begge sider – uden dem, der lægger annoncer ind, er der ikke noget for køberne at købe, men uden køberne, er der heller ingen grund til at lægge annoncen op på platformen.

Danmark sprøjter platforme ud
Hos Bownty mener de, at en af grundene til at platform-startupsene er så populære i Danmark er, at Danmark er tilpas langt i forhold til digitaliseringen, men stadig småt nok til, at man kan skabe en markedsplads af en relativ størrelse.

Men Kathrine Kirkeby Thomsen peger også på, at det er en forretningsmodel med muligheder og gode vilkår for vækst.

“Det er i princippet en forholdsvis nem måde at bygge en forretning på, da man forbinder to eksisterende parter – køber og sælger, ligesom man heller ikke har produktionsomkostninger, som typisk er svære at have i Danmark qua omkostningsniveauet,” siger hun.

Før handlede virksomhedens succes om at skubbe deres produkt ud til masserne, men i dag er udfordringen at få begge grupper med om bord, for en platform uden udbydere er uinteressant for dem med efterspørgsel, og omvendt.

Læs også

Top