Carlsberg og dansk startup nytænker ølflasken

Carlsberg Ølflasken Trendsonline

Et nyt samarbejde med den danske startup virksomhed EcoXpac skal hjælpe Carlsberg til at reducere CO2-udslippet. Først om 2 år vil man kunne købe Carlsbergs øl i en ny bæredygtig ølflaske af træ, men for at forberede de mange øldrikkende kunder, der har skarpe holdninger til, hvorvidt øl bør nydes af glasflaske, dåse eller fra fad, er Carlsberg allerede nu i dialog med sine kunder.

Den danske startup virksomhed EcoXpac har indgået et samarbejde med Carlsberg om at producere en ny type bæredygtig ølflaske – en træflaske eller mere præcist en flaske produceret af træfibre. Hele 45% af Carlsbergs CO2-udslip kommer fra emballagen. Derfor er det et oplagt sted at sætte ind for at opnå en mere bæredygtig produktion, fortæller Direktør for bæredygtighed i Carlsberg Group, Simon Boas Hoffmeyer. Mængden af glas, der går til at producere de traditionelle øflasker bliver gradvist mindre, men der er grænser for meget, flasken kan reduceres.

“Derfor handler det om at gentænke processen fra produktion til genanvendelse,” forklarer Simon Boas Hoffmeyer ved et oplæg til en Sustainable Brands konference og uddyber:

“Men det er ikke så ligetil at få vores kunder til at vælge den bæredygtige træflaske fremfor den traditionelle glasflaske. Der er mange følelser knyttet til det at nyde en kold øl fra flaske, og netop af den grund har vi valgt allerede at engagere forbrugerne i udviklingen af den nye flaske 3 år før, den reelt kommer i handlen.”

Simon Hoffmeyer Boas Trendsonline

Simon Hoffmeyer Boas

Carlsberg har valgt at inddrage kunderne som et led i markedsføringen af den nye ølflaske – netop fordi det kan være svært at introducere nye typer af emballage til øldrikkere. En stor del foretrækker de traditionelle glasflasker, og andre er grundlæggende ligeglade med det bæredygtige aspekt ved forbrug.

“Særligt unge mennesker er svære at få i tale vedrørende genbrug og deres rolle i at sikre bæredygtighed. De mener ganske simpelt, at det er virksomhederne, der har ansvaret for, at det er i orden. Og netop derfor har vi valgt at inddrage vores kunder tidligt i processen, så de får ejeskab over, tager del i processen – og i sidste ende vælger den bæredygtige træflaske frem for den traditionelle glasflaske,” slår Simon Boas Hoffmeyer fast.

Læs også: Stifter af Sustainable Brands: 7 globale forretningstendenser

 

Green Fiber Bottle Prototype and Carlsberg Ølflasken Trendsonline

Prototype af Carlsbergs nye ølflaske

Mange interesser på spil internt i Carlsberg
I Carlsberg koncernen er der forskellige bevæggrunde for at søsætte projektet med ølflasken i en bæredygtig udgave – salgsafdelingen er optaget af at profitoptimere, mens marketing går op i designet og følelsen af flasken i hånden og mod munden, og CSR-afdelingen vil gerne sørge for at minimere miljøbelastningen. Og det er selvfølgelig alle de her dele, som skal tilpasses hinanden.

“Marketing er interesseret i, at følelsen af at drikke en øl skal være lækker. Flasken, papiret, designet skal alt sammen være i orden, men emballagen skal heller ikke ligge og flyde rundt omkring. Det er vigtigt, at vores produkt ser godt ud – også efter brug. Salgskollegaerne er naturligvis interesserede i, at flasken sælger godt. Hvordan kan vi gøre den mest mulig attraktiv og øge indtjeningen? Alle disse perspektiver bruger vi i udviklingsarbejdet for at sikre, at den nye flaske giver mening både bæredygtigt og profitmæssigt,” lyder det fra Simon Boas Hoffmeyer.

De kommende år skal bruges på at teste markedet af gennem kampagner, sociale medier, feedback fra forbrugere og på festivaler rundt om i verden

Måden Carlsberg har valgt at gribe markedsføringen af ølflasken an på, roser ekspert i adfærdsdesign og nudging, Sille Krukow, ved samme konference:

”Hvordan kan vi hacke ind i folks hverdag og gøre det let tilgængeligt at vælge bæredygtighed? Det Carlsberg er i gang med i forhold til at skabe opmærksomhed omkring træflasken til øl er den helt rigtige måde at gribe det an på. Men der ligger et kæmpe arbejde i retaildelen også – hvordan bliver designet optimalt i forhold til at få forbrugerne til at vælge træflasken frem for glasflasken, hvordan bliver den placeret i butikkerne og lignende?”

Læs også: Bæredygtighed og boldbad sikrer konkurrencedygtig forretning

Læs også

Top