Blue Energy: Oppe mod mastodonter og milliardkapital

Energi, Dong Energy, BetOnFinance, vindmøller

Blue Energy er en ny stjerne på strømhimmelen. Det danske startup gik i luften i sommeren 2014 og udfordrer nu de tungere selskaber, såsom Dong Energy, SEAS og SydEnergi.

Blue Energy er et nyt klimavenligt elselskab, stiftet af Allan Flindt sammen med partnerne Christopher Olesen og Mads Andreas Olesen. Både Allan Flindt og Mads Andreas Olesen har en historie med serieiværksætteri og Christopher Olesen har en baggrund inden for el-branchen.

Mads Andreas Olesen fortæller, at det var en lang og tung proces at starte op inden for strøm. Derfor gik der også omkring et år, fra de begyndte at lægge fundamentet til virksomheden og til de reelt “tændte for maskinen”.

“Vores konkurrenter i markedet har eksisteret i mange årtier, og det er tungt og møjsommeligt at komme i gang. Hvis man spørger konkurrencen, anser de os som spædbørn,” lyder det fra Mads Andreas Olesen.

Læs også: Blue Energy: “Jeg ved godt, at strøm ikke er så sexet, men…”

Danmarks første “flatrate” elselskab
En anden ting, der kan tænkes at irritere konkurrencen, er deres prissætning. Blue Energy tilbyder nemlig en såkaldt “flatrate” løsning til deres kunder- altså fri strøm til en fast pris. Ifølge Mads Andreas Olesen, så var deres ankomst og deres priskoncept ikke umiddelbart noget, der faldt i god jord på markedet.

“Vores situation minder på mange måder om Onfone, dengang de gik i markedet med den første flatrate i telemarkedet. Vi angriber aggressivt, men tager også mange “tæsk” fra konkurrenter, som bestemt ikke byder os varmt velkommen i markedet. Energiselskaberne var nok mest af alt tilfredse med de hidtidige monopolitiske tilstande,” smiler han skævt.

Læs også: Bæredygtighed og boldbad sikrer konkurrencedygtig forretning

Alt er i skyen
En anden fordel, Mads Andreas Olesen mener, at Blue Energy har, er deres opbygning af deres it-system. Han peger på, at de ældre selskaber ofte har brugt en masse energi og kapital på at udvikle deres it-systemer, så de kan integreres med de andre driftmetoder. Men det har de ikke, forklarer han, de har derimod opbygget alt i et cloud-baseret kundesystem. Dermed er alt informationen i skyen.

“Vi har bygget et helt rent system fra bunden. Det betyder for os, at vi med minimale omkostninger har kunne klargøre os mod de samme udfordringer, som vores konkurrenter har brugt mange penge på. Det er en avanceret affære med elkunder: årsopgørelser, slutopgørelser, periodeopgørelser, aconto-faktureringer, kommunikation med Datahub, etc. Alt sammen har vi i skyen,” afrunder han.

Læs også

Top