Arkiver

NyhederPlatform

Stifterne af Towoo: “For os var det nu eller aldrig”

towoo trendsonline

Towoo har været i luften siden 1. februar med en platform for restaurations- og oplevelsesbranchen og potentielle kunder. De to stiftere bag konceptet forlod deres gode, sikre jobs med både flot løn, sygesikring og barselsordning for at kaste sig ud i iværksætteriet. Trendsonline har taget en snak med Towoo om fremtid, usikkerhed og støtte fra baglandet.

Towoo er en platform, der samler restaurations- og oplevelsesbranchens udbud ét sted, så folk nemt kan søge, finde og booke gode spise- eller aktivitetsoplevelser, der hvor de er. Konceptet består af en platform, som skal sælge gode oplevelser, netop fordi de er gode, frem for at give store rabatter, som man kender det fra dealsites, som Sweetdeal, Dealhunter og Bownty.

”Towoo handler om oplevelser, derfor har vi også gratisoplevelser, og tips om hyggelige naturområder på sitet. Ikke kun betalte oplevelser. Du skal besøge Towoo, fordi du vil se, hvor der er gode oplevelser, og mange af disse er spredt ud alle mulige steder på nettet.” siger Andreas Hoé Bergstrand, CEO og stifter af Towoo og fortsætter

”Vi så dette hul i markedet fordi Simon [Rothenborg, medstifter og CBO, red.] gennem sit arbejde som grafisk designer, oplevede at flere og flere af hans kunder fra restaurations- og oplevelsesbranchen ikke kunne lave en bred online markedsføring, uden at skulle give store rabatter eller købe dyre kampagner via de traditionelle kanaler. Derfor gik vi sammen for at skabe en ny type marketingsplatform til den målgruppe.”

Konceptet fungerer ved hjælp af en platform, hvor restaurations- og oplevelsesbranchen selv kan oprette effektive online kampagner, uden brug af eksterne marketingsressourcer. Når så alle oplevelserne bliver præsenteret på den samme side, er ambitionen at skabe et sted på nettet, hvor folk vil komme for at handle oplevelser.

”Hvad Etsy gjorde for små kreative virksomheder, vil vi gøre for restaurations- og oplevelsesbranchen. Give dem en markedsplads, hvor de selv kan sælge deres produkter. En markedsplads med så stort et udbud af lækre oplevelser, at den er interessant for dig og mig at besøge, når vi skal finde på noget at lave i weekenden.” siger Andreas Hoé Bergstrand.

Towoo vil gøre det nemt for udbyderne, selv at oprette en marketingskampagne. En af de faktorer de stødte på i løbet af udviklingen af platformen var, at de forretningsdrivende, har så travlt med at drive deres egen kerneforretning, at de sjældent har hverken tid eller kundskab til at kunne sammenfatte en reklamekampagne. Dette vil Towoo ændre med deres system.

”Vi har udviklet et produkt, hvor det er lige så let at lave en, flot og effektfuld, SEO-optimeret produktpræsentation med booking og billet-funktion, som det er at oprette en DBA-annonce. Målet er at restaurations- og oplevelsesbranchen selv, på 15 minutter, skal kunne stå for markedsføringen af deres nyeste events eller forårets specielle torsdagsmenu,” uddyber Andreas Hoé Bergstrand.

At gå planken ud
Andreas Bergstrand er CEO i Towoo. Han er uddannet maskiningeniør og har de sidste fem år arbejdet som produkt- og konceptudvikler for forskellige mellemstore virksomheder. Simon Rothenborg er CBO, er uddannet som grafisk designer og har arbejdet som Art Director i plus fem år. Begge droppede gode jobs i det private til fordel for et liv som iværksætter, og dette til trods for at Andreas har en datter på 16 måneder, og Simon skal være far til juni.

”Tilløbet har nok også været længere, end hvis vi var to singlegutter uden forpligtelser, vi skulle jo lige sikre os at familien kan blive boende – også selvvom der ikke kommer penge ind lige med det samme. Men nu hvor vi sidder i det, er det faktisk ikke så anderledes fra, da vi havde job. Det er nærmest de samme timer, nu er det bare af lyst frem for deadline-pres, at jeg tager computeren frem, når min datter er lagt i seng,” fortæller Andreas.

Begge stiftere opsagde deres faste jobs i november 2015 for at gå planken ud med konceptet. Ifølge dem selv stod det klart, at de skulle satse på Towoo, men som Andreas påpeger så var beslutningen ikke nødvendigvis kun deres. De havde behov for opbakning fra baglandet, for at ville kaste sig ud i projektet.

”Vi tog nogle snakke med hver vores kærester for at få dem med på ideen – for deres støtte er alfa og omega, for at iværksætteri og familieliv kan hænge samme – de ofrer jo lige så meget, som vi gør, og uden deres opbakning til projektet ville det ikke kunne lade sig gøre,” lyder det fra familiefaren.

 

De to iværksættere fortæller at det har været lige så vigtigt at overbevise partnerne om potentiale og tidshorisont for projektet som det har været overfor investorer og samarbejdspartnere. Så selvom timingen for mange kan føles dårlig så følte begge stiftere, at det var nu eller aldrig. Og med baglandet i orden, får de det til at fungere, siger de.

Et stærkt netværk udfordrede ideen fra start
En fordel ved at starte for sig selv efter at have arbejdet i det private er, ifølge Simon Rothenborg, det store netværk, man får opbygget.

”Jeg tror de færreste af os ved, hvor stærkt vores netværk egentlig er. Jeg blev i hvert fald meget overrasket over, hvor mange virkelig kompetente personer, jeg kunne komme i kontakt med, nu hvor jeg faktisk havde behovet for dem,” fortæller Towoos CBO.

En af de uventede hjælpere var hans tidligere chef Joachim Rosenstand, Kreativ Direktør for J. Walter Thompson Copenhagen, som kunne lide ideen om Towoo så meget, at han meldte sig som advisor, og fik skabt kontakten til Claus Johansen, CEO hos Eloomi.

“Han har hjulpet dem meget med at spore sig ind på konceptet og gennemarbejde forretningsideen,” fortæller Simon.

”Vi pitchede for Claus, og han kunne lide ideen, så han brugte næsten to timer på at udspørge os om forretningsmæssige detaljer, tal og facts. Til hvert svar spurgte han så: ”hvor har i det tal fra,” og var han ikke overbevist om kvaliteten af dataen, bad han os om at finde et bedre svar til næste møde, og så var det tilbage på kontoret og finde valide tal og facts. Efter 2-3 af sådanne sessioner stod vi med en ‘rock solid’ business case og gode tegn på, at vi kunne skaffe ‘proof-of-business’ med nuværende team, opsparing og knofedt,” forklarer han.

De mener selv, at samarbejdet med deres advisory board og deres generelle netværk, er en stor grund til at de kunne være klar til at lancere den første version af deres koncept, allerede tre måneder efter de gik fuldtid ind i projektet.

Skriv et svar