GetQueried vil disrupte meningsmålinger

GetQueried Meningsmålinger Trendsonline

Meningsmålinger har fået et frisk pust fra det danske startup GetQueried. Holdet bag virksomheden vil forvandle meningsmålinger til et mashup af Instagram, Snapchat og Ask.fm, hvor de gør det underholdende, sjovt og interaktivt at besvare spørgsmål.

GetQueried er et nyt, målrettet startup; de vil erobre markedet for meningsmålinger. Ikke blot på landsbasis – nej, de ønsker at operere på verdensplan.

Steven Højlund er CEO i virksomheden. Han har en phd fra CBS, og han har tidligere arbejdet hos COWI. Det var hos COWI, han blev opmærksom på, hvor langsommelige og ekstremt dyre de traditionelle meningsmålingsinstitutter egentlig er, og at de var fyldt med dårlig repræsentation.

”På nuværende tidspunkt er meningsmålinger dyre. De koster cirka 30.000 kroner. Og de har 2-4 ugers levering. Derudover er de rimeligt upræcise. Men vi har skabt en self-service platform, hvor en algoritme sørger for repræsentativitet i stikprøven. Dermed kan kunden få billigere, hurtigere og mere valide data,” fortæller Steven Højlund.

Det var på et ph.d-ophold i Stanford, at Steven blev opmærksom på mulighederne for at indarbejde peer-to-peer incitamenter og gamification ind i meningsmålinger for at gøre dem mere interessante for brugerne. Netop derfor valgte han at stifte getQueried sammen med sin gymnasiekammerat, Christian Thode Larsen, der er CTO i virksomheden.

I dag har teamet bag startuppet udviklet sig, og består af 13 medarbejdere. Ud af de 13 er syv fuldtidsansatte, og fire er praktikanter.

Meningsmålingernes sociale medie
Visionen for getQueried er at skabe et Question & Answer-community i form af en app, hvor folk bliver motiveret til at deltage med præmier. Samtidig kan man gratis stille hinanden spørgsmål og få svar inden for 24 timer i stil med apps som Snapchat og Ask.fm.

“GetQueried app’en er nok den første community app, hvor man kan vinde præmier, når man deltager. Når man bruger app’en og svarer på spørgsmål fra tilfældige mennesker i nærheden, ens venner eller andre, så får man point. Pointene bliver vekslet til lodsedler, hvor man kan vinde præmier. På sigt er det meningen, at man får et større udvalg af præmier, som man får tilsendt direkte og elektronisk,” oplyser Steven Højlund.

Billigt alternativ til forskellige kundegrupper
Tjenesten skal fungere som et hurtigt, let og billigt alternativ til de traditionelle meningsmålingsinstitutter, og virksomheden sigter efter markedet for startups, studerende og journalister. Dog har getQueried også en bred potentiel kundegruppe i sigte.

”BT, en startup-virksomhed eller Carlsberg kan alle bruge vores service til at teste alt fra designs, kundetilfredshed eller holdninger i forskellige segmenter som køn, alder og geografi, og i et repræsentativt udsnit af befolkningsgruppen”, nævner Steven.

Det strategiske mål er at komme til USA
Steven Højlund undertrykker ikke, at han er overbevist om at målet for getQueried er at komme til USA for både at hente de rette investeringer og for at få eksponeret servicen til resten af verden.

“Det strategiske mål er at komme til USA, fordi vi mener, at skalering til hele verden bedst kan ske med USA som platform. Folk ude i verden er vant til at ting kommer fra Californien og ser ud sådan. Og det er næsten kun i USA, at du finder risikovillig kapital til at skalere services som getQueried til hele verden. Desuden er det for svært at rejse kapital i Danmark, og prisen er simpelthen for høj’, udtaler Steven Højlund.

GetQueried har allerede 15.000 brugere skrevet op til servicen, og målet lyder på at opnå 50.000 brugere til maj.

App’en vil være tilgængelig i AppStore i starten af marts, men du kan allerede deltage i test af app’en her.

Skrevet af

Læs også

Top