Nordiske Startups går i bootcamp for at indtage USA

lemonsqueeze

Indlæringskurven er stejl, men spændende for 6 danske startup-stiftere, der deltager i en amerikansk bootcamp på Lemonsqueeze-kontoret i Brooklyn. Bootcampen skal gøre dem i stand til at gennemføre en vellykket lancering i USA.

Hvor Silicon Valley er fokuseret på trends som droner, blockchain og deeplinks, har New Yorks startupmiljø er bredere sigte; tech er blot en af ​​flere store industrier, herunder finans, mode og medier, hvilket giver startupstiftere en række forskellige ressourcer at trække på. Scenen er livlig, levende, og væksten i investeringerne, antal investorer, VCs, engle, acceleratorer og startup organisationer gør New York meget indbydende.

Seks danske grundlæggere, med virksomheder inden for ed-tech, tech, dansk design, og rejsebranchen har tilmeldt sig en amerikansk bootcamp i New York i februar. Den 4-dages ‘US-entry-lejr’ er organiseret af det danske acceleratorprogram for early-stage startups, Go Grow, i samarbejde med Brooklyn-inkubator og accelerator Lemonsqueeze, for at få et førstehåndsindtryk af, hvad det kræver at starte i USA.

“Denne workcamp har været mildt sagt forbløffende på så mange måder, og vil tage vores virksomhed Design by Witt til det næste niveau,” siger stifteren Martin Witt. Emnerne omfatter strømlining af kunderelationer, branding og markedsføring, og fundraising.

Go Grow er en dansk startup-accelerator beliggende på ​​Copenhagen School of Entrepreneurship, med fokus på internationale vækstorienterede startups. Mere end 40 startups har allerede været gennem programmet.

Lemonsqueeze har bygget en forretning ud af at hjælpe startup få fodfæste på det amerikanske marked. Som grundlægger og CEO, Mik Strøyberg forklarer:

“For os handler det om at sige, ‘kan vi skabe fodfæste’? Kan vi validere markedet, KPI’erne handler om indtægter, kan vi booke salg, tiltrække folk osv., men før vi inkluderer de talenter vi har ansat, kan vi ikke sætte os ned og lave disse mål. Vi kan ikke overtage markedet, men vi kan hjælpe dig med at nå længere, end du ville være kommet på egen hånd.”

Udfordringen er international skalering
Udover de indblik i, hvad det egentlig tager at lancere i USA, bliver grundlæggerne lejret dybere ind i New Yorks startupmiljø, og tager tilbage med en ændret syn på, hvad det vil sige at være iværksætter: hvis du ønsker at skalere internationalt, er du nødt til at komme ud og netværke.

“Som ‘Born Globals’ er det vigtigt for os at lære kunderne at kende, selv om det betyder, at du er nødt til at begå dig i Brooklyn eller lignende. Samtidig er det vigtigt at finde relevante videnskabelige partnere uden for Danmark, ikke mindst med henblik på markedsføring,” siger Thor Grønlykke, grundlægger af Groenlykke Medical.

For mange grundlæggere, såsom holdet bag Canopylab.com, er skalering internationalt en meget risikabel affære. Lancering af deres startup i USA kunne udgøre noget af en mulighed for den danske ed-tech startup, men de forhindringer, de måtte stå over for, hvis går videre med denne store beslutning, synes en smule overvældende.

På den anden side, er det ikke altid en dårlig ting at være naiv omkring udfordringerne i international skalering. Som Mik Strøyberg siger, “Energien bag at være naiv er forbløffende. De fleste af de store ting jeg har gjort i mit liv, har jeg gjort, fordi jeg ikke vidste, hvad jeg gik ind til.”

Skrevet af

Læs også

Top