E-handel: I København shopper man dagligvarer, mens Nordjyderne tager på apoteket

Søgevirksomheden Eniro har fået udarbejdet en undersøgelse om danskernes e-handelsvaner. Tallene derfra viser, at der er stor forskel på, hvad vi shopper og hvordan.

En undersøgelse foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark har analyseret danskernes produktsøgninger og køb på nettet. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 24. september til den 8. oktober 2015 og bygger på svar fra i  alt 2.049 personer. Data er afvejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for den danske befolkning.

Undersøgelsen viser blandt andet, at københavnerne bruger nettet til de daglige indkøb, hvor jyderne mere shopper efter produkter inden for sundhed, pleje og elektronik. Her kan man selvfølgelig tage med i ligningen, at København har nemlig.com, et online supermarked, der bringer ud hele ugen, samt Irma, som også har oprettet en udbringningsløsning. Det kan tænkes, at tallene ville se anderledes ud, hvis de to muligheder også var til stede på Fyn og i Jylland.

Til gengæld er nordjyderne glade for, at klare indkøbet af håndkøbsmedicin over nettet.

”Man hører tit, at Danmark er et meget homogent samfund, men undersøgelsen viser, at vores forbrugsmønstre i hvert fald er mindre ens, end man måske kunne forestille sig. Der er stor forskel både på vores brug af mobile enheder, men altså også på, hvilke produkter vi typisk klikker i den digitale indkøbskurv,” lyder det fra Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro Danmark.

Tablet og smartphone truer computeren

Eniros undersøgelse viser, at danskerne stadig overvejende foretrækker computeren, når de shopper på nettet. På landsplan er det nemlig 87 procent af danskerne, der benytter computeren, når de køber et produkt på internettet. 30 procent bruger en tablet og 21 procent klarer indkøbene fra mobilen. I Jylland gælder det, at i Vest bruger man tabletten til sine indkøb og i Øst bruger man mobilen.

Kristoffer Apollo peger på undersøgelsens tal som argument for, at virksomheder skal huske at sørge for at deres hjemmesider og webshops er opdateret til vores teknologiske tidsalder.

”I nogle landsdele ser vi, at op mod hver fjerde dansker bruger mobilen til e-handel, og dermed nærmer mobilen sig så småt tabletten, som ellers er den næstmest populære enhed til e-handel efter computeren. De virksomheder, der ikke i dag har et særligt fokus på mobilbrugerne, bør derfor sørge for, at både hjemmeside og webshop er søgbare og optimeret til smartphones, så de ikke går glip af potentielle kunder, der eksempelvis udnytter togturen til lidt shopping på mobilen,” udtaler han.

Læs også

en kommentar;

Top