Sightsmarter på Kickstarter: Vi skal give folk kvalitetsoplevelser frem for turist-traps

sightsmarter

Sightsmarter er en ny app, der skal gøre det nemmere for turister med at skabe sig et overblik over den by, de er rejst til, samtidigt med at de kan sammensætte en mere personlig oplevelse.

Helene Hjortlund, som står bag appen, fik ideen, da hun selv stod og drejede rundt om sig selv i Rom. Hun var træt af at skulle rende rundt og tjekke et væld af apps, kort og rejsebøger, for at finde frem til det, hun syntes var interessant. Derfor satte hun sig for at udvikle en app, der kunne gøre det nemmere.

”Jeg ville gerne tages i hånden og få anbefalet ikke bare de mest kendte seværdigheder, men også steder, der repræsenterer byens sande væsen. Og så ville jeg gerne have en audioguide i ørerne, som fortalte mig historierne, samtidig med at jeg kunne lade mig opsluge af at se på kirken eller den plads, jeg stod på,” fortæller hun.

Så nu har hun, sammen med sin veninde og sin mand, udviklet appen Sightsmarter. For at gøre det nemt at være turist indeholder appen en række features. Appens skal give brugerne adgang til offline kort med mere end 50 seværdigheder, mulighed for at markere de seværdigheder, de gerne vil se, og få genereret den bedste rute. De skal kunne dele guider og interessepunkter privat med deres venner, samt se udvalgte bloggeres, journalisters og lokalkendtes forslag til, hvad man bør se. Endeligt giver appen også mulighed for at vælge en temaguide til at vise rundt i byen såsom “Følg i Dan Browns fodspor i Rom”, hvis man er til den slags.

Kultur frem for café

Helene Hjortlund erkender, at der er mange apps på markedet, der omhandler sightseeing, men det hun oplevede, at de eksisterende apps manglede, var den mere kulturelle indgangsvinkel til sightseeing. Ifølge hende, har Sightsmarter mere fokus på indholdet og historien bag seværdighederne, hvor mange af konkurrenterne har fokus på restauranter, hoteller og den slags. Derudover oplever hun, at mange af appsene benytter sig af information fra for eksempel Wikipedia og formidler derfor ikke nødvendigvis særligt meget af seværdighedens betydning og historie.

”Min ambition er at koncentrere mig om selve sightseeingen, da det er det, der står mit hjerte nært og så præsentere det så brugervenligt som overhovedet muligt,” fortæller hun.

Appen kommer på banen i tre versioner; en gratis basisversion, en sign on-version, der kan lidt mere og endelig en fuld version, der vil kunne købes i Itunes Store. Endnu er appen ikke tilgængelig for brugere, men er for nyligt blevet slået op på Kickstarter, en online crowdfunding platform. Hvis alt går vel regner teamet med at gå officielt i luften i Itunes fra juli 2016 og i første omgang indeholde Rom og Paris.

For yderligere introduktion, se videoen nedenfor.

Læs også

Top