Snappcar øger antallet af medlemmer med 40%

Den hollandske delebilsplatform Snappcar jubler over en stigning i danske brugere på cirka 40 procent. Det bringer antallet af brugere op over de 20.000. Og det er unægteligt rigtigt flot, men Gomore har allerede over 400.000 danske brugere på deres platform.

Ifølge Snappcar er det i særlig grad københavnerne, der har taget ordningen til sig. Snappcar bygger på et peer-to-peer koncept, hvor private lejer deres biler ud til andre private. Det er et koncept, der tilsyneladende falder i god jord hos de københavnske bilejere- og de billøse. Berlingske har tidligere bragt en artikel om antallet af bilejere i København, og om hvordan det ofte ikke kan betale sig at have en bil i byen.

Livsstilsekspert Henrik Byager udtalte i den forbindelse: “Det er oplagt, at når man bor i store byer, har man kortere afstande, bedre offentlig transport og kan lettere cykle på arbejde. Det er også de korte afstande, der gør, at så mange godt kan lide at bo i byerne. Det at eje en bil i storbyerne bliver derfor ofte en belastning og ikke en hjælp, fordi bilkørsel er en kamp om at komme frem og om at få en parkeringsplads.”

Det kunne meget vel ligge til grund for konceptets fremgang i Hovedstaden, hvor mange vælger bilen fra.

Snappcar er et hollandsk koncept, der i april 2015 købte sig ind på det danske marked via det danske startup, MinbilDinbil. Selvom de endnu er forholdsvis små i Danmark, så er de, ifølge egne optegnelser, den næststørste bildelingstjeneste i Europa med 155.000 hollandske, danske, tyske og svenske brugere.

Samkørsel er stadig større end delebiler
Gomore har en væsentligt større brugerflade, og med ti år på bagen kan de efterhånden betegnes som allemandseje i Danmark. Deres koncept indeholder også privat udlejning af familiens bil, men startede oprindeligt med at fokusere på samkørsel. Dette fungerer ved, at folk skriver hvor fra og hvornår de kører, samt prisen for et lift, og så kan folk booke sig ind på liftet. De har i mange år appelleret til folk, der skulle rejse over større afstande og gerne ville spare lidt på prisen i forhold til DSB’s billetpriser. Siden har de udvidet både i features men også rent geografisk og kan nu også findes i Sverige, Norge og Spanien.

Læs også: Gomore rammer 300.000 medlemmer halvvejs gennem 2015

Dette kan forklare deres større brugergruppe samt deres landsdækkende popularitet.

Gomore står derudover solidt på markedet, med investeringer i både 2014 og 2015 og et nyligt indgået samarbejde med Rejseplanen, og er derfor måske ikke lige til at vippe af pinden.

Men det er måske heller ikke nødvendigt. Danmark har i de senere år oplevet en støt stigende interesse i princippet om deleøkonomi og fokus på miljøet- og pengepungen. Vi ser det ikke kun med biler, men også med cykler, madspilds-programmer og sågar privatfly. Så hvis denne trend fortsætter, burde det ikke være noget problem for to udbydere at leve videre i fredelig sameksistens.

Læs også: Deemly-stifter: Deleøkonomi skaber et tættere fællesskab

Læs også

Top