Just Eat indtager Latinamerika med 140 millioner kroner

JustEat spenderer knap 140 millioner og køber sig ind på det latinamerikanske marked. Det sker gennem overtagelsen af flere mindre leverandører fra den asiatiske pendant Foodpanda og dennes Berlin-baserede investor, Rocket Internet.

Det ti år gamle danske startup, Just Eat er allerede globalt dækkende, med service i Storbritannien, Danmark, Canada, Frankrig, Australien og New Zealand. Nu vil de så også være tilstede i henholdsvis Spanien, Italien, Mexico og Brasilien. Selvom de køber konkurrenten Foodpanda ud af det sydamerikanske marked, så er tonen god. Ralf Wensel, medstifter og CEO i Foodpanda udtaler til VatorNews, at ved at trække sig ud af Latinamerika, kan de fokusere mere på at holde deres førerposition i henholdsvis Asien, Mellemøsten og Østeuropa. På den måde kan de dirigere deres ressourcer mod vækst og udvikling af deres produkt.

Foodpanda er placeret i Berlin og er opstået med støtte fra Rocket Internet, der både fungerer som et netværk og en venture capital organisation. De fokuserer på at op- og udbygge internetbaserede virksomheder. Rocket Internet startede i 2007 og har en mission om at blive den største internet platform uden for USA og Kina.

Ronny Kerr fra VatorNews påpeger, at han ser Just Eats investering i Latinamerika som en kilde til fremtidig vækst, både nu og i årene, der kommer. Han oplever dog ikke tegn på interesse fra det danske startup, i at ekspandere til det amerikanske marked, hvilket, han mener er et klogt træk. Men hvis de i fremtiden skulle have lyst til at forsøge sig med USA, så forestiller han sig, at det kommer til at foregå på samme måde, som de gør med Latinamerika- ved at opkøbe mindre, lokale virksomheder og skabe sig en legitimitet på den måde.

Læs også

Top