Peblish: Journalistikkens nye vagthund?

journalist3

Peblish er et nyt startup for journalister. Startuppet fungerer som en crowdfunding platform, hvor journalister kan finde økonomisk støtte til at skrive artikler ud fra deres egne ideer i stedet for pålagte emner.

Det fungerer sådan her: En journalist får en god idé til en artikel og lægger forslaget på Peblish. Nu kan brugere vælge at støtte forslaget, og når målet er nået, så er finansieringen på plads. Så skriver journalisten artiklen og alle, der har støttet, får den. Den kan også købes af andre læsere, når den er udgivet. Hvis et artikelforslag ikke når sit mål, så får alle brugere deres penge igen. Det er altså helt risikofrit at være med, siger Peblish – enten får man den artikel, man er interesseret i, eller også får man pengene tilbage.

På sigt ønsker teamet bag Peblish at udvide med en idébørs, hvor brugere kan efterlyse artikler om specifikke emner, som skribenterne så kan komme med bud på.

Teamet består af de to stiftere, Kasper Gade og Joel Boukris, samt kommunikationsteamet bestående af Amalie Lundsby, Nickie Ann Lindblad og Ulrik Sell

Kasper Gade er uddannet biolog og arbejder også som ekstern redaktør for Gyldendal, kommunikationsrådgiver for Humanistisk Samfund og underviser. Joel Boukris er uddannet psykolog og arbejder også som psykolog og underviser i Falck Healthcare. Amalie Lundsby, Nickie Ann Lindblad og Ulrik Selle har alle kandidatgrader i kommunikation.

Startuppet er ret nyt, men ifølge egne tal, har de allerede en portefølje på 30 skribenter og i omegnen af 700 brugere. Derudover er de støttet af Kulturstyrelsen.

Men kan man crowdfunde artikler?

Folkene bag Peblish medgiver, at intet er sikkert endnu, da de ikke har været i luften særlig længe, men de er optimistiske om konceptets fremtid og mener, at Peblish på sigt kan være med til at skabe en mere alsidig journalistik i Danmark. En journalistik, der er styret af interesser og oplysning frem for kommercielle interesser.

“Vi håber, at crowdfunding kan være en løsning på en mediekrise, der ellers ikke har positive udsigter,” udtaler teamet bag Peblish.

“Peblish kan give en plads til kvalitetsjournalistik, der ellers ikke finder vej i mediebilledet, og en platform til den nødvendige graverjournalistik. Vi kalder det People Publish, deraf navnet,” uddyber de.

Benjamin Rud Elberth, digital chef hos PR-bureauet Geelmuyden Kiese og tidligere digital chef for Socialdemokraterne, har i en artikel hos Peblish udtalt, at platformen kan være den nye journalistiske vagthund, der skal sikre objektive artikler om relevante problemstillinger uden at være styret af de store mediehuses interessenter. Det vækker genklang hos Peblish, der stiler efter den uafhængige presse.

“Vi løser et problem med en presset dagbladsbranche og ligeledes en undergrundsbranche, som ikke kan få de samme mediestøttekroner som de store bladhuse og derfor har svært ved at realisere den kvalitetsjournalistik, som de ønsker. Vi prøver at skabe et modtræk til en journalistik, som er styret af kommercielle interesser eller som er økonomisk begrænset i forhold til at afdække vigtige områder, som vi har behov for, hvis vi skal være et oplyst demokrati,” lyder det fra teamet.

Hvis vagthunden gør og ingen hører det, er det så en vagthund?

Ifølge Peblish selv er de Danmarks første platform for crowdfunding af journalistik. Der findes nogle forskellige lignende initiativer i eksempelvis England med Beacon Reader, i USA med Crowdne.ws – de er endnu kun i beta- og tidligere Contributoria, som dog måtte lukke ned efter 21 måneder.

Med det in mente kan man overveje, om platformen nu også kommer til at fungere som en vagthund. Det er Peblish nu ikke selv så bange for. De mener nemlig, at medieverden er så presset økonomisk og samfundsmæssigt, at journalistikken lider og er ved at blive tandløs. Så selvom Peblish er et nyt projekt og stadig i gang med en udviklingsfase, så oplever de en stigende interesse for platformen.

“Alle muligheder for at skabe kritisk og undersøgende journalistik er tilstede på Peblish. Digitalt opererer de fleste medier i et stærkt konkurrencepræget marked, hvor deres indtjening er afhængig af annoncering, antal kliks og andre ikke-journalistiske indtægtskilder. Vi ser tendenser hen imod, at man søgemaskineoptimerer og stræber efter at få så mange kliks som muligt, frem for at produktet reelt er oplysende,” mener virksomheden og uddyber:

“Ligeledes finder vi det kritisk, at mediehusenes bi-indtægtskilder øger chancen for, at mediet præges af de andre kommercielle enheder in-house. Det hele udfordres yderligere af den tiltagende brug af diverse annonce-block’ere. En afledt konsekvens er, at den undersøgende og kritiske journalistik er under pres – både globalt og i Danmark. På Peblish er der ingen formelle grænser, og derfor kan Peblish agere den nye journalistiske vagthund,” lyder det fra teamet.

“Med det nuværende kendskab til Peblish, kan vi ikke forvente, at vi kan indsamle til store og dyre artikler. Det skal nok komme. Det, der dog også gør sig gældende, er, at selvom en artikel ikke når eller formår at blive funded, så er vi også med artikelidéen bidragende til at skabe en debat og opmærksomhed på, at der er noget som mangler at blive dækket. Vi mener dermed, at vi allerede i idéfasen er med til påvirke nyhedsbilledet og debatten, og dette vil kun blive endnu mere udtalt efterhånden, som vi vokser,” tilføjer Joel Boukris.

Læs også

Top